Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Volkswagen in portefeuille.
Grootste beursgang ooit
De prijsrange van de aandelen Porsche die naar de beurs worden gebracht is vastgesteld op 76,50-82,50 euro. Daarmee komt de waarde van Porsche uit op 70-75 miljard euro en wordt het een van de grootste Europese beursgangen ooit. De interesse voor de beursgang is enorm. Niet alleen de staatsfondsen van Qatar, Abu Dhabi en Noorwegen hebben ingetekend, maar ook bijvoorbeeld T.Rowe Price. Zoals bekend is de helft plus één van de te plaatsen aandelen wel stemgerechtigd. Die gaan naar de oprichters van Porsche. Die hebben toegezegd daar een premie van 7,5% voor neer te leggen. De aandelen Porsche moeten 29 september in de notering gaan.
Volkswagen is een interessant, maar cyclisch aandeel met een aantrekkelijk dividend en een heel lage koerswinstverhouding. Daar komt het naar verwachting fraaie bonusdividend naar aanleiding van de beursgang van Porsche, nog bovenop.
Afgelopen 22 juli werd CEO Herbert Diess de wacht aangezegd. De officiële versie luidt dat de Volkswagen Groep en Diess in goed overleg het besluit hebben genomen dat hun wegen zich zullen scheiden. Volgens de Financial Times zou echter de raad van commissarissen het besluit hebben genomen Diess te ontslaan omdat zijn positie onhoudbaar zou zijn geworden. Zo was hij al diverse malen in aanvaring gekomen met zowel de grootaandeelhouders Porsche en Piëch als met de vakbonden. Dat laatste gebeurde onder andere toen hij een paar maanden geleden aangaf dat er bij het hele Volkswagen concern zo’n 30.000 mensen te veel op de loonlijst staan.
Volkswagen heeft onlangs definitief besloten om een deel van het belang in Porsche naar de beurs in Frankfurt te brengen mits de beursomstandigheden niet verder verslechteren. Er zijn twee bedrijven met Porsche in de naam, te weten Porsche Automobil Holding SE en Porsche AG. Porsche Automobil Holding SE is het beleggingsvehikel van de oprichters van Porsche en Volkswagen en staat al jaren aan de Duitse beurs genoteerd. Ook is het opgenomen in de DAX-index. Het grootste bezit van deze holding is de 53,3% in de Volkswagen Groep. Porsche AG daarentegen, is het bedrijf dat de sportieve auto’s produceert en verkoopt. Het is nu nog volledig bezit en de cashcow van de Volkswagen Groep, zoals hierboven besproken. Dit Porsche AG wordt nu dus deels ergens in de komende weken naar de beurs gebracht. De opbrengst zal gebruikt worden voor de elektrificatie van het volledige wagenpark van de Groep. Er zullen meer elektrische modellen aangeboden worden, er zal de nodige software ontwikkeld worden en de bouw van batterijfabrieken zal ermee worden gefinancierd. Dit alles zal de komende vijf jaar ruim 89 miljard euro gaan kosten. In 2026 zal hiermee een kwart van de verkochte auto’s van de Volkswagen Groep elektrisch aangedreven moeten zijn.
Audi, Bentley en Lamborghini
Van die 13,2 miljard euro winst wordt al zo’n twee jaar een groot deel verdiend door de 'Premium' en 'Sport & Luxury'-takken van de Volkswagen Groep. Onder die eerste vallen Audi, Bentley en Lamborghini, die tweede bestaat exclusief uit Porsche. De Premium-tak zorgde voor 4,9 miljard euro aan totale winst en Porsche zorgde voor 3,2 miljard euro van het totaal. Totaal is dit dus 61% van de winst van afgelopen halfjaar. Ter vergelijking: de volumemerken Volkswagen, Skoda en Seat brachten gezamenlijk slechts 2,6 miljard euro (20%) aan winst in het laatje, terwijl de verkoop van deze volumemerken bij elkaar opgeteld uitkwam op 1.956.000 exemplaren in het eerste halfjaar. De Premium-tak en Porsche verkochten bij elkaar ‘maar’ 662.000 auto's... Met name bij Bentley was het feest, want met een winst van 398 miljoen euro over het eerste halfjaar overtrof Bentley de winst van geheel 2021 al die toen op 389 miljoen euro lag.
Volkswagen zag in het eerste halfjaar ook een mooie toename van het aantal afgeleverde elektrische auto’s (EV's). In het eerste halfjaar leverde het concern met 217.000 exemplaren 27% meer EV's af dan in de eerste zes maanden van 2021. Volkswagen ziet verder dat de vraag naar elektrische auto's in Europa behoorlijk toeneemt, want ten opzichte van vorig jaar zijn er 40% meer orders voor EV's binnen gekomen. Volkswagen zegt ook de investeringen in EV's en software in het tweede kwartaal te hebben opgeschroefd naar4,9 miljard euro. CFO Arno Antlitz stelde daarbij dat de sterke operationele winst en financiële positie van Volkswagen ervoor zorgt dat het concern meer kan investeren in EV's.
De interesse voor de beursgang is enorm. Niet alleen de staatsfondsen van Qatar, Abu Dhabi en Noorwegen hebben ingetekend, maar ook bijvoorbeeld T.Rowe Price
Over het afgelopen eerste halfjaar steeg de operationele winst (exclusief de bijzondere items) ten opzichte van diezelfde periode in 2021 met 16,1% tot 13,2 miljard euro. Veruit het grootste deel van die winst werd geboekt in het eerste kwartaal, want in het tweede kwartaal ging de winst met 27,7% achteruit tot 4,7 miljard euro. Volgens Volkswagen komt dat door 'globale tegenwind en problemen in de toeleveringsketen'. Het aantal afgeleverde auto’s daalde gedurende het tweede kwartaal met 22,4% naar 2 miljoen stuks. Ondanks dat, steeg de omzet van Volkswagen in het tweede kwartaal wel met 3,3% naar 69,5 miljard euro omdat er vooral duurdere merken verkocht werden. Over het eerste halfjaar steeg de omzet met 25% naar 132,3 miljard euro.
Volkswagen schakelt door
richting een groene toekomst
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Volkswagen in portefeuille.
Grootste beursgang ooit
De prijsrange van de aandelen Porsche die naar de beurs worden gebracht is vastgesteld op 76,50-82,50 euro. Daarmee komt de waarde van Porsche uit op 70-75 miljard euro en wordt het een van de grootste Europese beursgangen ooit. De interesse voor de beursgang is enorm. Niet alleen de staatsfondsen van Qatar, Abu Dhabi en Noorwegen hebben ingetekend, maar ook bijvoorbeeld T.Rowe Price. Zoals bekend is de helft plus één van de te plaatsen aandelen wel stemgerechtigd. Die gaan naar de oprichters van Porsche. Die hebben toegezegd daar een premie van 7,5% voor neer te leggen. De aandelen Porsche moeten 29 september in de notering gaan.
Volkswagen is een interessant, maar cyclisch aandeel met een aantrekkelijk dividend en een heel lage koerswinstverhouding. Daar komt het naar verwachting fraaie bonusdividend naar aanleiding van de beursgang van Porsche, nog bovenop.
Afgelopen 22 juli werd CEO Herbert Diess de wacht aangezegd. De officiële versie luidt dat de Volkswagen Groep en Diess in goed overleg het besluit hebben genomen dat hun wegen zich zullen scheiden. Volgens de Financial Times zou echter de raad van commissarissen het besluit hebben genomen Diess te ontslaan omdat zijn positie onhoudbaar zou zijn geworden. Zo was hij al diverse malen in aanvaring gekomen met zowel de grootaandeelhouders Porsche en Piëch als met de vakbonden. Dat laatste gebeurde onder andere toen hij een paar maanden geleden aangaf dat er bij het hele Volkswagen concern zo’n 30.000 mensen te veel op de loonlijst staan.
Volkswagen heeft onlangs definitief besloten om een deel van het belang in Porsche naar de beurs in Frankfurt te brengen mits de beursomstandigheden niet verder verslechteren. Er zijn twee bedrijven met Porsche in de naam, te weten Porsche Automobil Holding SE en Porsche AG. Porsche Automobil Holding SE is het beleggingsvehikel van de oprichters van Porsche en Volkswagen en staat al jaren aan de Duitse beurs genoteerd. Ook is het opgenomen in de DAX-index. Het grootste bezit van deze holding is de 53,3% in de Volkswagen Groep. Porsche AG daarentegen, is het bedrijf dat de sportieve auto’s produceert en verkoopt. Het is nu nog volledig bezit en de cashcow van de Volkswagen Groep, zoals hierboven besproken. Dit Porsche AG wordt nu dus deels ergens in de komende weken naar de beurs gebracht. De opbrengst zal gebruikt worden voor de elektrificatie van het volledige wagenpark van de Groep. Er zullen meer elektrische modellen aangeboden worden, er zal de nodige software ontwikkeld worden en de bouw van batterijfabrieken zal ermee worden gefinancierd. Dit alles zal de komende vijf jaar ruim 89 miljard euro gaan kosten. In 2026 zal hiermee een kwart van de verkochte auto’s van de Volkswagen Groep elektrisch aangedreven moeten zijn.
Audi, Bentley en Lamborghini
Van die 13,2 miljard euro winst wordt al zo’n twee jaar een groot deel verdiend door de 'Premium' en 'Sport & Luxury'-takken van de Volkswagen Groep. Onder die eerste vallen Audi, Bentley en Lamborghini, die tweede bestaat exclusief uit Porsche. De Premium-tak zorgde voor 4,9 miljard euro aan totale winst en Porsche zorgde voor 3,2 miljard euro van het totaal. Totaal is dit dus 61% van de winst van afgelopen halfjaar. Ter vergelijking: de volumemerken Volkswagen, Skoda en Seat brachten gezamenlijk slechts 2,6 miljard euro (20%) aan winst in het laatje, terwijl de verkoop van deze volumemerken bij elkaar opgeteld uitkwam op 1.956.000 exemplaren in het eerste halfjaar. De Premium-tak en Porsche verkochten bij elkaar ‘maar’ 662.000 auto's... Met name bij Bentley was het feest, want met een winst van 398 miljoen euro over het eerste halfjaar overtrof Bentley de winst van geheel 2021 al die toen op 389 miljoen euro lag.
Volkswagen zag in het eerste halfjaar ook een mooie toename van het aantal afgeleverde elektrische auto’s (EV's). In het eerste halfjaar leverde het concern met 217.000 exemplaren 27% meer EV's af dan in de eerste zes maanden van 2021. Volkswagen ziet verder dat de vraag naar elektrische auto's in Europa behoorlijk toeneemt, want ten opzichte van vorig jaar zijn er 40% meer orders voor EV's binnen gekomen. Volkswagen zegt ook de investeringen in EV's en software in het tweede kwartaal te hebben opgeschroefd naar4,9 miljard euro. CFO Arno Antlitz stelde daarbij dat de sterke operationele winst en financiële positie van Volkswagen ervoor zorgt dat het concern meer kan investeren in EV's.
De interesse voor de beursgang is enorm. Niet alleen de staatsfondsen van Qatar, Abu Dhabi en Noorwegen hebben ingetekend, maar ook bijvoorbeeld T.Rowe Price
Over het afgelopen eerste halfjaar steeg de operationele winst (exclusief de bijzondere items) ten opzichte van diezelfde periode in 2021 met 16,1% tot 13,2 miljard euro. Veruit het grootste deel van die winst werd geboekt in het eerste kwartaal, want in het tweede kwartaal ging de winst met 27,7% achteruit tot 4,7 miljard euro. Volgens Volkswagen komt dat door 'globale tegenwind en problemen in de toeleveringsketen'. Het aantal afgeleverde auto’s daalde gedurende het tweede kwartaal met 22,4% naar 2 miljoen stuks. Ondanks dat, steeg de omzet van Volkswagen in het tweede kwartaal wel met 3,3% naar 69,5 miljard euro omdat er vooral duurdere merken verkocht werden. Over het eerste halfjaar steeg de omzet met 25% naar 132,3 miljard euro.
Volkswagen schakelt door
richting een groene toekomst