Adyen
kwaliteit heeft zijn prijs
Adyen is in 2006 opgericht door een groep ondernemers, waaronder Pieter van der Does en Arnout Schuijff. In die tijd bestond betaaltechnologie uit een wirwar van systemen, gebouwd op verouderde infrastructuur. De oprichters wilden een platform bouwen dat voldeed aan de snel veranderende behoeften van het moderne internationale bedrijfsleven. Hun doel was om bedrijven te helpen groeien.
De oprichters doopten het bedrijf Adyen, Surinaams voor 'opnieuw beginnen'. Dit slaat op het feit dat ze al eerder een betaaltechnologiebedrijf waren gestart, Bibit Global Payment Services. Dit bedrijf werd in 2004 verkocht aan de Royal Bank of Scotland (nu onderdeel van WorldPay), waarna ze het trucje herhaalden met de oprichting van Adyen.
Adyen verwerkt betalingen voor grote binnen- en buitenlandse klanten. Met het eigen softwareplatform regelt het bedrijf het betaalverkeer van online tot toonbank voor ondernemingen als Facebook, Uber, LVMH, Netflix, Airbnb, Twitter, Spotify, L'Oreal en eBay. In eigen land zijn onder andere De Bijenkorf, Coolblue en Rituals klant. Adyen heeft een moderne infrastructuur die in directe verbinding staat met (vrijwel) alle betaalkaartnetwerken en de lokale betaalmethoden over de hele wereld.
Het adagium is ‘beter duur dan niet te koop’
Het Adyen-platform stelt ondernemingen in staat om betalingen uit verschillende verkoopkanalen te accepteren in één systeem. Zo kunnen ze hun omzet vergroten zowel online als op mobiele apparaten en in de winkel. Het platform van Adyen is uitermate geschikt om hoge volumes aan te kunnen en is tegen relatief lage kosten gemakkelijk op te schalen. Ondernemers hebben ook inzage in de data van shoppers. Adyen is het enige betaalplatform dat unified commerce volledig ondersteunt. Dit betekent dat alle verkoopkanalen zoals bestellen in de app, zelfscannen en betalen, online kopen en gewoon in de winkel kopen aan elkaar verbonden worden. Hierdoor kunnen de klanten betalen zonder enige onderbreking.
Adyen profiteerde vol van het herstel van de reisbranche en de heropening van de winkels, waardoor de volumegroei in het eerste halfjaar van 2021 ver boven de verwachting lag (verwerkt volume +67 procent naar 216 miljard euro). De netto-omzet steeg met 46 procent tot 445 miljoen euro, terwijl 424 miljoen euro verwacht werd. De groei in Noord-Amerika bedroeg 80 procent, in Asia-Pacific 44 procent, in Europa 40 procent en in Latijns Amerika 26 procent. Het bedrijfsresultaat lag daardoor 65 procent hoger op 272,7 miljoen euro, terwijl er gerekend werd op 251,9 miljoen euro. De ebitda-marge bedroeg 61 procent. De nettowinst verdubbelde ruim met 109 procent tot 204 miljoen euro.
Eén systeem
Een minpuntje in de halfjaarcijfers was de zogenaamde ‘take rate’. Dit is de marge die Adyen neemt op het totale bedrag van de betalingen. Die daalde van 23,6 basispunten naar 20,6 basispunten. Dit komt doordat steeds meer grote online retailers die gebruik maken van het platform van Adyen, kortingen bedingen. Maar het is toch nog ruim 2 cent op elke verwerkte 10 euro.
Dividend betaalt Adyen vooralsnog niet. Op basis van de verwachte winst bedraagt de koers-winstverhouding voor dit jaar 183,3 en voor 2022 zo’n 129,5. De forse waardering is gebruikelijk bij Adyen vanwege de bewezen forse groei van zowel de omzet als de winst jaar in jaar uit. Sinds de beursgang is het aandeel nooit goedkoop geweest. Vanwege de snelle groei van het bedrijf is het echter beter om te kijken naar de PEG-ratio (price earnings to growth) in plaats van de K/W. Bij een K/W van 183,3 en een verwachte winstgroei van 42% bedraagt deze 4,4.
Het bedrijf is aanwezig in een snelgroeiende sector vanwege de toename van e-commerce, mobiele betalingen en ontwikkelingen in de regelgeving ten voordele van elektronische betalingen. Adyen is hard op weg om een echte wereldspeler te worden. Het bedrijf is in wezen gespecialiseerd in slechts één ding, betalingen, maar doet dit beter dan wie dan ook. Het bedrijf doet daarom bewust geen overnames; men is bang dat het dan moet inboeten op de hoge kwaliteit van het platform. Zoals bekend heeft kwaliteit op de beurs zijn prijs. In het geval van Adyen is het adagium dan ook ‘beter duur dan niet te koop’…
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Adyen in portefeuille
Minpuntje
Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer
Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer
Adyen
Adyen is in 2006 opgericht door een groep ondernemers, waaronder Pieter van der Does en Arnout Schuijff. In die tijd bestond betaaltechnologie uit een wirwar van systemen, gebouwd op verouderde infrastructuur. De oprichters wilden een platform bouwen dat voldeed aan de snel veranderende behoeften van het moderne internationale bedrijfsleven. Hun doel was om bedrijven te helpen groeien.
De oprichters doopten het bedrijf Adyen, Surinaams voor 'opnieuw beginnen'. Dit slaat op het feit dat ze al eerder een betaaltechnologiebedrijf waren gestart, Bibit Global Payment Services. Dit bedrijf werd in 2004 verkocht aan de Royal Bank of Scotland (nu onderdeel van WorldPay), waarna ze het trucje herhaalden met de oprichting van Adyen.
Adyen verwerkt betalingen voor grote binnen- en buitenlandse klanten. Met het eigen softwareplatform regelt het bedrijf het betaalverkeer van online tot toonbank voor ondernemingen als Facebook, Uber, LVMH, Netflix, Airbnb, Twitter, Spotify, L'Oreal en eBay. In eigen land zijn onder andere De Bijenkorf, Coolblue en Rituals klant. Adyen heeft een moderne infrastructuur die in directe verbinding staat met (vrijwel) alle betaalkaartnetwerken en de lokale betaalmethoden over de hele wereld.
Het adagium is ‘beter duur dan niet te koop’
Het Adyen-platform stelt ondernemingen in staat om betalingen uit verschillende verkoopkanalen te accepteren in één systeem. Zo kunnen ze hun omzet vergroten zowel online als op mobiele apparaten en in de winkel. Het platform van Adyen is uitermate geschikt om hoge volumes aan te kunnen en is tegen relatief lage kosten gemakkelijk op te schalen. Ondernemers hebben ook inzage in de data van shoppers. Adyen is het enige betaalplatform dat unified commerce volledig ondersteunt. Dit betekent dat alle verkoopkanalen zoals bestellen in de app, zelfscannen en betalen, online kopen en gewoon in de winkel kopen aan elkaar verbonden worden. Hierdoor kunnen de klanten betalen zonder enige onderbreking.
Adyen profiteerde vol van het herstel van de reisbranche en de heropening van de winkels, waardoor de volumegroei in het eerste halfjaar van 2021 ver boven de verwachting lag (verwerkt volume +67 procent naar 216 miljard euro). De netto-omzet steeg met 46 procent tot 445 miljoen euro, terwijl 424 miljoen euro verwacht werd. De groei in Noord-Amerika bedroeg 80 procent, in Asia-Pacific 44 procent, in Europa 40 procent en in Latijns Amerika 26 procent. Het bedrijfsresultaat lag daardoor 65 procent hoger op 272,7 miljoen euro, terwijl er gerekend werd op 251,9 miljoen euro. De ebitda-marge bedroeg 61 procent. De nettowinst verdubbelde ruim met 109 procent tot 204 miljoen euro.
Eén systeem
Een minpuntje in de halfjaarcijfers was de zogenaamde ‘take rate’. Dit is de marge die Adyen neemt op het totale bedrag van de betalingen. Die daalde van 23,6 basispunten naar 20,6 basispunten. Dit komt doordat steeds meer grote online retailers die gebruik maken van het platform van Adyen, kortingen bedingen. Maar het is toch nog ruim 2 cent op elke verwerkte 10 euro.
Dividend betaalt Adyen vooralsnog niet. Op basis van de verwachte winst bedraagt de koers-winstverhouding voor dit jaar 183,3 en voor 2022 zo’n 129,5. De forse waardering is gebruikelijk bij Adyen vanwege de bewezen forse groei van zowel de omzet als de winst jaar in jaar uit. Sinds de beursgang is het aandeel nooit goedkoop geweest. Vanwege de snelle groei van het bedrijf is het echter beter om te kijken naar de PEG-ratio (price earnings to growth) in plaats van de K/W. Bij een K/W van 183,3 en een verwachte winstgroei van 42% bedraagt deze 4,4.
Het bedrijf is aanwezig in een snelgroeiende sector vanwege de toename van e-commerce, mobiele betalingen en ontwikkelingen in de regelgeving ten voordele van elektronische betalingen. Adyen is hard op weg om een echte wereldspeler te worden. Het bedrijf is in wezen gespecialiseerd in slechts één ding, betalingen, maar doet dit beter dan wie dan ook. Het bedrijf doet daarom bewust geen overnames; men is bang dat het dan moet inboeten op de hoge kwaliteit van het platform. Zoals bekend heeft kwaliteit op de beurs zijn prijs. In het geval van Adyen is het adagium dan ook ‘beter duur dan niet te koop’…
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Adyen in portefeuille
Minpuntje
kwaliteit heeft zijn prijs