Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Onderzoek beleggen  

The New Investor
rukt op!

‘Socials’ aspireren jou – de nieuwe belegger – een leven te leiden boven je budget, sparen kost geld en uitzicht op een pensioen is er nauwelijks. Kortom, vermogen creëren is geen luxe maar noodzaak geworden. Euforie rondom cryptomunten en populaire aandelen prikkelen je zintuigen om te gaan beleggen. Maar het financiële systeem spreekt je niet aan en bovendien heeft het een negatief imago. Het gebrek aan kennis en de tijdrovende zoektocht naar betrouwbare en begrijpelijke informatie demotiveert je om te handelen.

Zita Chengadu
co-founder Kuuske

Het belang van het opbouwen van vermogen komt bij mijn vrienden en kennissen vaak ter sprake. Als coördinator van de Bull Up Beleggersclub merkte ik hun behoefte op om meer informatie hieromtrent te krijgen. Voor mijn Bachelors heb ik onderzocht hoe je de noodzaak van beleggen bij jongeren het best onder de aandacht kan brengen. Dit deed ik via een YouTube-format. In vervolg daarop heb ik voor mijn Masters onderzocht hoe een talkshow het beslissingsproces van de nieuwe belegger (18- 35 jaar) kan stimuleren. Tijdens dit onderzoek werd mij het belang en de invloed van deze opkomende markt van nieuwe beleggers en hun schreeuw naar kennis en informatie snel duidelijk. Deze nieuwe belegger is tevens opgemerkt door de financials en wordt nauwlettend door hen in het oog gehouden. De AFM definieert de nieuwe belegger als jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Deze doelgroep bestaat ten opzichte van de traditionele belegger (waar de overgrote meerderheid uit mannen bestaat) uit bijna net zoveel vrouwen als mannen. Dit komt volgens Joost Tieland van Brand New Day doordat vrouwen vermogender zijn geworden en beleggen toegankelijker is geworden. Het merendeel van deze doelgroep valt onder de zogeheten millennials waarvan velen zzp’ers zijn. Uit onderzoek van a.s.r. blijkt dat telkens meer millennials hun vermogen willen opbouwen met beleggen en dit voornamelijk doen door zelf op onderzoek uit te gaan. DeGiro spreekt in een persbericht over tieners en twintigers die verantwoordelijk waren voor de helft van de nieuw geopende rekeningen in 2020. Daarnaast resulteerde een steekproefonderzoek van BUX dat een derde van de millennials iedere maand geld opzij legt om te investeren in aandelen. Het onderzoek van Schroders geeft meer inzichten over het gedrag van de nieuwe belegger. Ze verwachten hoge winsten, nemen meer risico en handelen irrationeel wanneer de beurs fluctueert.

Onderzoek: Millennials betreden massaal de beurs 

Startup Kuuske verleidt de nieuwe belegger

Drie soorten beleggers

De nieuwe belegger rijst op in de beleggingsmarkt en laat zijn invloed direct gelden. Ondanks hun relatief laag bestedingsvermogen vormen ze een zeer interessante doelgroep door hun omvang. Ze zijn Digital Natives, opgegroeid met de digitale technologie, een taal die zij spreken. Wanneer zij iets willen leren doen ze dat zelf, ze gaan zelf online op zoek naar informatie en passen het dan ook zelf toe. Ze zijn op zoek naar manieren om hun geld meer waard te laten worden en beleggen is de meest voor de hand liggende manier om dat te doen. Toch houdt het te kort aan kennis en het stoffige imago rondom beleggen, een groot deel van de Natives tegen om daadwerkelijk de volgende stap te zetten. Na de euforie van hoge rendementen op de crypto- en aandelenmarkt willen ze meer, ze zijn op zoek naar de juiste informatie om meer kennis op te doen. Uit verveling (en de aandelenmarkt die was aangeslagen door COVID-19) zien velen een kans om toch te beginnen met beleggen. Ze volgen zogeheten financiële influencers (finfluencers) die hun eigen ervaring en visie willen delen en ze worden zwaar beïnvloed door emotionele triggers. 

De nieuwe belegger kan onderverdeeld worden in drie categorieën: de potentiële, de experimenterende en de actieve belegger. De potentiële belegger luistert naar podcasts en heeft mogelijk al een beleggingsapp gedownload en slechts één aandeel gekocht op basis van het zogeheten ‘Noise Trading’. De belangrijkste factoren waarom ze nog niet investeren zijn: te weinig geld, gebrek aan kennis en een gebrek aan motivatie door het stigma van de stoffige oude-mannenwereld en de overbelasting van informatie op internet. De experimenterende belegger is al begonnen met het ‘spelen’ met geld via online brokers zoals een BUX. Ze hebben een portefeuille waarin ze zelf individuele aandelen kopen, maar het overgrote deel van hun spaargeld wordt nog steeds beheerd, maar wel geïnvesteerd door hun bank. Ze hebben een kortetermijnbenadering wanneer zij zelf beleggen. Ze willen graag meer leren over beleggen en spannende aandelen om uiteindelijk meer van hun besteedbaar inkomen zelf te beleggen. De actieve belegger is sterk gemotiveerd, heeft een hoge behoefte aan kennis en belegt geheel zelfstandig. Zijn portefeuille is divers, bestaande uit aandelen, ETF’s, crypto’s en grondstoffen. Ze houden een langetermijnstrategie aan. Ze beseffen dat ze niet alle kennis in pacht hebben en willen meer inzichten krijgen in de processen, analyses en de factoren die hun beslissingen beïnvloeden. Ze zijn op zoek naar specifieke en betrouwbare informatie over financiële markten om zo weloverwogen beslissingen te maken.


The Natives consumeren informatie voornamelijk middels audiovisuele content zoals podcasts en YouTube-video’s. De experimenterende belegger baseert keuzes op technische analyses. De actieve belegger ziet de noodzaak van de fundamentele analyses. Ze worden allen echter zwaar beïnvloed door gedragsfactoren die inspelen op de emoties zoals het imago van een bedrijf en een tweet van Elon Musk. Deze gedragsfactoren zoals bijvoorbeeld ‘anchoring’ en ‘herding’ zorgen voor irrationele beslissingen. Daarbij helpt het ook niet dat de informatie om analyses uit te voeren voornamelijk bestaat uit tekstrapporten en jargon die de nieuwe belegger demotiveren om verder op onderzoek uit te gaan. Ze hebben een opportunistisch blik op de aandelenmarkten, een karaktertrekje kenmerkend voor de millennial maar het wordt gevoed door de hoge rendementen en het feit dat ze nog nooit een crisis hebben meegemaakt.


Beïnvloed door gedragsfactoren

De nieuwe belegger wil dat de juiste informatie naar hem gepusht wordt. Content moet op alle mogelijke manieren te consumeren zijn en op elk moment van de dag, maar moet wel de mogelijkheid bieden tot interactie. Hun aandacht wordt getrokken door een snelle, frisse, transparante en onafhankelijke tone of voice. Informatie wordt alleen nog maar geconsumeerd in combinatie met vermaak. De nieuwe belegger wil horen van de winsten en verliezen van zijn medebelegger en bekende Nederlanders. De financials hebben zich georiënteerd en de doelgroep getarget, na een belrondje blijkt dat het merendeel begonnen is met het ontwikkelen van producten en sommige hebben hun campagne al gestart. Maar ze beseffen dat de nieuwe belegger lastig te bereiken is. Dit geeft ook het probleem weer waar de nieuwe belegger mee kampt wanneer het gaat om de juiste informatie vinden.


De juiste tone of voice

Meer kennis op het gebied van beleggen is een must voor de nieuwe belegger om rationele beslissingen te kunnen maken en ook daadwerkelijk de financiële onafhankelijkheid na te streven. Maar de doelgroep moet wel te bereiken zijn. De tone of voice bepaalt of je de nieuwe belegger aan je kan binden. Omdat er een kloof is ontstaan tussen de traditionele financiële informatiestroom en de nieuwe belegger, is het tijd voor een nieuw initiatief dat beide partijen met elkaar verbindt, elkaar stimuleert en inspireert!

Conclusie

Tijdens dit onderzoek werd mij het belang en de invloed van deze opkomende markt van nieuwe beleggers snel duidelijk. Vandaar de startup Kuuske (de naam van het nieuwe initiatief) een multimediaal talkshow- format dat een platform biedt voor de nieuwe belegger. De content is fris, onafhankelijk, inspirerend, snel, innovatief en duidelijk. De host en de gasten beheren alle retorische skills, die de kijkers meeslepen in hun verhaal en als rolmodel dienen. De content is zowel informatief als vermakelijk (infotainment) en bevat spelelementen (gamification) die de vaardigheid om kennis tot zich te nemen en dit ook te onthouden stimuleren en de retentie bevordert. In Kuuske komen de nieuwe belegger met de traditionele belegger samen. Emotie, beleving en een rationele kijk op de aandelenmarkten zijn belangrijke items. De processen van het beleggen en de gedragsfactoren die daarbij komen kijken zijn helder en transparant. Ze dienen als rode draad binnen de context. Voor het bereiken van de doelgroep zijn allianties gesloten met financiële media, influencers, hogescholen/ universiteiten en beleggingsclubs. 

Startup Kuuske verleidt de nieuwe belegger

Ongekende honger naar kennis en betrouwbare informatie!  

Onderzoek beleggen  

Zita Chengadu
co-founder Kuuske

Ongekende honger naar kennis en betrouwbare informatie!  

The New Investor
rukt op!

‘Socials’ aspireren jou – de nieuwe belegger – een leven te leiden boven je budget, sparen kost geld en uitzicht op een pensioen is er nauwelijks. Kortom, vermogen creëren is geen luxe maar noodzaak geworden. Euforie rondom cryptomunten en populaire aandelen prikkelen je zintuigen om te gaan beleggen. Maar het financiële systeem spreekt je niet aan en bovendien heeft het een negatief imago. Het gebrek aan kennis en de tijdrovende zoektocht naar betrouwbare en begrijpelijke informatie demotiveert je om te handelen.

Het belang van het opbouwen van vermogen komt bij mijn vrienden en kennissen vaak ter sprake. Als coördinator van de Bull Up Beleggersclub merkte ik hun behoefte op om meer informatie hieromtrent te krijgen. Voor mijn Bachelors heb ik onderzocht hoe je de noodzaak van beleggen bij jongeren het best onder de aandacht kan brengen. Dit deed ik via een YouTube-format. In vervolg daarop heb ik voor mijn Masters onderzocht hoe een talkshow het beslissingsproces van de nieuwe belegger (18- 35 jaar) kan stimuleren. Tijdens dit onderzoek werd mij het belang en de invloed van deze opkomende markt van nieuwe beleggers en hun schreeuw naar kennis en informatie snel duidelijk. Deze nieuwe belegger is tevens opgemerkt door de financials en wordt nauwlettend door hen in het oog gehouden. De AFM definieert de nieuwe belegger als jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Deze doelgroep bestaat ten opzichte van de traditionele belegger (waar de overgrote meerderheid uit mannen bestaat) uit bijna net zoveel vrouwen als mannen. Dit komt volgens Joost Tieland van Brand New Day doordat vrouwen vermogender zijn geworden en beleggen toegankelijker is geworden. Het merendeel van deze doelgroep valt onder de zogeheten millennials waarvan velen zzp’ers zijn. Uit onderzoek van a.s.r. blijkt dat telkens meer millennials hun vermogen willen opbouwen met beleggen en dit voornamelijk doen door zelf op onderzoek uit te gaan. DeGiro spreekt in een persbericht over tieners en twintigers die verantwoordelijk waren voor de helft van de nieuw geopende rekeningen in 2020. Daarnaast resulteerde een steekproefonderzoek van BUX dat een derde van de millennials iedere maand geld opzij legt om te investeren in aandelen. Het onderzoek van Schroders geeft meer inzichten over het gedrag van de nieuwe belegger. Ze verwachten hoge winsten, nemen meer risico en handelen irrationeel wanneer de beurs fluctueert.

Onderzoek: Millennials betreden massaal de beurs 

De nieuwe belegger rijst op in de beleggingsmarkt en laat zijn invloed direct gelden. Ondanks hun relatief laag bestedingsvermogen vormen ze een zeer interessante doelgroep door hun omvang. Ze zijn Digital Natives, opgegroeid met de digitale technologie, een taal die zij spreken. Wanneer zij iets willen leren doen ze dat zelf, ze gaan zelf online op zoek naar informatie en passen het dan ook zelf toe. Ze zijn op zoek naar manieren om hun geld meer waard te laten worden en beleggen is de meest voor de hand liggende manier om dat te doen. Toch houdt het te kort aan kennis en het stoffige imago rondom beleggen, een groot deel van de Natives tegen om daadwerkelijk de volgende stap te zetten. Na de euforie van hoge rendementen op de crypto- en aandelenmarkt willen ze meer, ze zijn op zoek naar de juiste informatie om meer kennis op te doen. Uit verveling (en de aandelenmarkt die was aangeslagen door COVID-19) zien velen een kans om toch te beginnen met beleggen. Ze volgen zogeheten financiële influencers (finfluencers) die hun eigen ervaring en visie willen delen en ze worden zwaar beïnvloed door emotionele triggers. 

De nieuwe belegger kan onderverdeeld worden in drie categorieën: de potentiële, de experimenterende en de actieve belegger. De potentiële belegger luistert naar podcasts en heeft mogelijk al een beleggingsapp gedownload en slechts één aandeel gekocht op basis van het zogeheten ‘Noise Trading’. De belangrijkste factoren waarom ze nog niet investeren zijn: te weinig geld, gebrek aan kennis en een gebrek aan motivatie door het stigma van de stoffige oude-mannenwereld en de overbelasting van informatie op internet. De experimenterende belegger is al begonnen met het ‘spelen’ met geld via online brokers zoals een BUX. Ze hebben een portefeuille waarin ze zelf individuele aandelen kopen, maar het overgrote deel van hun spaargeld wordt nog steeds beheerd, maar wel geïnvesteerd door hun bank. Ze hebben een kortetermijnbenadering wanneer zij zelf beleggen. Ze willen graag meer leren over beleggen en spannende aandelen om uiteindelijk meer van hun besteedbaar inkomen zelf te beleggen. De actieve belegger is sterk gemotiveerd, heeft een hoge behoefte aan kennis en belegt geheel zelfstandig. Zijn portefeuille is divers, bestaande uit aandelen, ETF’s, crypto’s en grondstoffen. Ze houden een langetermijnstrategie aan. Ze beseffen dat ze niet alle kennis in pacht hebben en willen meer inzichten krijgen in de processen, analyses en de factoren die hun beslissingen beïnvloeden. Ze zijn op zoek naar specifieke en betrouwbare informatie over financiële markten om zo weloverwogen beslissingen te maken.


Drie soorten beleggers

Startup Kuuske verleidt de nieuwe belegger

The Natives consumeren informatie voornamelijk middels audiovisuele content zoals podcasts en YouTube-video’s. De experimenterende belegger baseert keuzes op technische analyses. De actieve belegger ziet de noodzaak van de fundamentele analyses. Ze worden allen echter zwaar beïnvloed door gedragsfactoren die inspelen op de emoties zoals het imago van een bedrijf en een tweet van Elon Musk. Deze gedragsfactoren zoals bijvoorbeeld ‘anchoring’ en ‘herding’ zorgen voor irrationele beslissingen. Daarbij helpt het ook niet dat de informatie om analyses uit te voeren voornamelijk bestaat uit tekstrapporten en jargon die de nieuwe belegger demotiveren om verder op onderzoek uit te gaan. Ze hebben een opportunistisch blik op de aandelenmarkten, een karaktertrekje kenmerkend voor de millennial maar het wordt gevoed door de hoge rendementen en het feit dat ze nog nooit een crisis hebben meegemaakt.


Beïnvloed door gedragsfactoren

Meer kennis op het gebied van beleggen is een must voor de nieuwe belegger om rationele beslissingen te kunnen maken en ook daadwerkelijk de financiële onafhankelijkheid na te streven. Maar de doelgroep moet wel te bereiken zijn. De tone of voice bepaalt of je de nieuwe belegger aan je kan binden. Omdat er een kloof is ontstaan tussen de traditionele financiële informatiestroom en de nieuwe belegger, is het tijd voor een nieuw initiatief dat beide partijen met elkaar verbindt, elkaar stimuleert en inspireert!

Conclusie

Tijdens dit onderzoek werd mij het belang en de invloed van deze opkomende markt van nieuwe beleggers snel duidelijk. Vandaar de startup Kuuske (de naam van het nieuwe initiatief) een multimediaal talkshow- format dat een platform biedt voor de nieuwe belegger. De content is fris, onafhankelijk, inspirerend, snel, innovatief en duidelijk. De host en de gasten beheren alle retorische skills, die de kijkers meeslepen in hun verhaal en als rolmodel dienen. De content is zowel informatief als vermakelijk (infotainment) en bevat spelelementen (gamification) die de vaardigheid om kennis tot zich te nemen en dit ook te onthouden stimuleren en de retentie bevordert. In Kuuske komen de nieuwe belegger met de traditionele belegger samen. Emotie, beleving en een rationele kijk op de aandelenmarkten zijn belangrijke items. De processen van het beleggen en de gedragsfactoren die daarbij komen kijken zijn helder en transparant. Ze dienen als rode draad binnen de context. Voor het bereiken van de doelgroep zijn allianties gesloten met financiële media, influencers, hogescholen/ universiteiten en beleggingsclubs. 

Startup Kuuske verleidt de nieuwe belegger

De nieuwe belegger wil dat de juiste informatie naar hem gepusht wordt. Content moet op alle mogelijke manieren te consumeren zijn en op elk moment van de dag, maar moet wel de mogelijkheid bieden tot interactie. Hun aandacht wordt getrokken door een snelle, frisse, transparante en onafhankelijke tone of voice. Informatie wordt alleen nog maar geconsumeerd in combinatie met vermaak. De nieuwe belegger wil horen van de winsten en verliezen van zijn medebelegger en bekende Nederlanders. De financials hebben zich georiënteerd en de doelgroep getarget, na een belrondje blijkt dat het merendeel begonnen is met het ontwikkelen van producten en sommige hebben hun campagne al gestart. Maar ze beseffen dat de nieuwe belegger lastig te bereiken is. Dit geeft ook het probleem weer waar de nieuwe belegger mee kampt wanneer het gaat om de juiste informatie vinden.


De juiste tone of voice