Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
shutterstock_16585018...

Het Groot Beleggersonderzoek wordt jaarlijks gehouden onder de lezers van Cash magazine en de websites cashcow.nl, theasset.nl en bullup.nl. Het onderzoek maakt niet alleen inzichtelijk hoe en waarin wordt geïnvesteerd door beleggers, het is ook de basis voor de nominaties van de Cashcow Awards.

Waarvoor kiezen beleggers

Beleggers hebben vooral belangstelling voor aandelen, beleggingsfondsen en ETF’s. Crypto’s winnen het van commodities. Nederland en de VS zijn de regio’s waarvoor men de meeste belangstelling heeft. Dat blijkt uit het Groot Beleggersonderzoek 2021 dat we hebben gehouden.

Het gebruik van social media door beleggers is groeiende, hoewel het minder intensief wordt gebruikt dan kranten (72,3%) en internet (61,9%). Social media als informatiebron scoort met 11,2% niet extreem hoog. Ook andere resultaten wijzen op een matig gebruik van social media. Iets meer dan een derde van deelnemers aan het Groot Beleggersonderzoek maakt geen gebruik van social media. Twitter (16,2%) en Instagram (17,3%) scoren laag. LinkedIn (31,7%) scoort aanmerkelijk beter, wat mogelijk te maken heeft met de uitstraling van de betrouwbaarheid van de informatie. Facebook (28,8%) lijkt de rol van beleggingsstudieclubs (7,2%) over te nemen.

Degelijkheid van informatie en adviezen is wellicht ook gebonden aan de leeftijd van de beleggers. Het is vooral een rendementsspel van middelbare heren, zo blijkt uit het Groot Beleggersonderzoek. Het merendeel van de deelnemende beleggers is ouder dan 50. Zij zijn vooral geïnteresseerd in aandelen & tips (76,6%), het sentiment op de beurs (47,5%) en fondsen en ETF’s (39,6%). Dat is ook een mooie mix om een actieve rol te spelen op de aandelenmarkten.

Wie op zoek is naar rendement kan niet om aandelen heen. De extreem lage rente of eventuele fiscale voordelen zijn verkeerde motieven. Het gaat om een gezonde balans van kansen en risico’s. Met individuele aandelen kan dat worden bereikt als gekozen wordt voor kwaliteit om het gebied van financiering, resultaten, bedrijfsvoering en markten waarop de onderneming actief is. Aannemers hebben in de afgelopen jaren hun eigen beursgraf gegraven met hun expansiedrift; fintech, health en elektrische auto’s hebben nieuwe markten aangeboord, wat vaak ten koste is gegaan van andere deelmarkten die niet op tijd de bakens hebben verzet. Zo heeft de traditionele auto-industrie te lang gewacht met de opkomst van elektrische auto’s.

Middelbare heren

shutterstock_11109715...

Bob Homan over info op social media
Bob Homan, manager Investment Office ING: “Naast traditionele media gebruiken ook beleggers socialmediakanalen om informatie op te zoeken over beleggen. Zij zoeken dan vooral naar concrete beleggingstips en een bevestiging van de manier waarop zijzelf beleggen. Ruim de helft (60%) van alle ondervraagde beleggers zou geen aandelen aanschaffen die gehypet worden via social media of internet. Een op de tien wil best profiteren van zo’n hype, drie op tien alleen als het een gezond bedrijf betreft met toekomstperspectief. In de eerste categorie is de zogenaamde ‘Reddit’-belegger te vinden. Aandelen die op dit platform getipt worden, gaan vaak zonder fundamentele reden omhoog. Voor dit soort beleggers is het inschatten van het gedrag van andere beleggers belangrijker dan bijvoorbeeld winstgevendheid of waardering van het onderliggende aandeel.

Beleggers die zich via Facebook of YouTube informeren hebben wel een andere mening dan de gemiddelde belegger. Zij doen vaker mee aan deze hypes. Ruim een derde van hen wil graag profiteren van zo’n hype. En een derde ziet er alleen iets in als het een gezond bedrijf betreft met toekomstperspectief.”

Beleggingsfondsen en ETF’s zorgen voor een gezonde spreiding van kansen en risico’s. Het is wijs om te kiezen voor zowel marktindices als de AEX, Nasdaq en Nikkei als enkele tot de verbeelding sprekende thema’s, die qua ontwikkeling van het rendement veelal een kortere tijdshorizon hebben dan brede marktindices. Bovendien hebben thema’s op de lange termijn de neiging om richting het gemiddelde te kruipen. Gezien de coronacrisis is het logisch dat beleggers wat meer hebben gekozen voor farmacie/gezondheid (40,6%) en informatietechnologie (45,0%). Afnemend is de belangstelling voor telecom (20,1%), infrastructuur & bouw (18,3%) en zelfs in lichte mate voor financials (36,3%). Matig is de belangstelling voor digitaal & robotica (28,8%), wat als een aanwijzing kan worden gezien dat beleggers bij een thema willen investeren in een breed spectrum. Ook vastgoed laat het met 24,8% afweten, maar weet zich redelijk staande te houden tegen de achtergrond van de door corona veroorzaakte leegstand. Met grondstoffen (35,6%) lijkt men enigszins een kans te hebben laten liggen. De heersende opvatting is dat commodities het goed doen in een periode van economische expansie. Algemeen wordt aangenomen dat de economie zal groeien.

Gezonde spreiding

Van de deelnemers aan het onderzoek heeft 50% een belegd vermogen van meer dan 100.000 euro waarvan een vijfde een beleggingskapitaal heeft van meer dan een miljoen euro. Knarsend watertandend verlangend naar zo’n mooi kapitaal is het beter om te kijken waarin wordt belegd om het vermogen een boost te geven. Aandelen scoren hoog met 89,9%. Beleggingsfondsen en ETF’s hebben beide samen vrijwel een groot aandeel. Obligaties hebben een aandeel van 21,2%. Het risico-/rendementspectrum wordt vergroot door opties en derivaten (29,1%) in te zetten. Commodities (niet verwarren met sectoren waarin wordt belegd; kennelijk koopt men liever aandelen van goudmijnen dan goud, liever ArcelorMittal dan staal, ijzererts of aluminium) scoren als asset laag. Crypto’s doen het met 14,7% redelijk goed, ongetwijfeld door de opkomst van afgeleide producten waarbij de koper niet hoeft te minen.

Crypto

Hoewel beleggers voorstanders zijn van gespreid beleggen, lijkt men niet te kiezen voor een allesomvattende wereldwijde belegging. Dat doet slechts 5,4%. Rusland en Oost-Europa scoren slechter. Het vertrouwen in deze regio’s is niet groot. Bij Zuid-Amerika (10,1%) lijkt men te hopen op een krachtige herstelbeweging. Azië begint met 24,8% aantrekkelijk te worden. Het is opvallend dat liever wordt geïnvesteerd in China (28,4%) dan het brede Azië. Japan raakt niet alleen haar fantasie kwijt, maar ook de belangstelling van de beleggers (11,2%).

Nederland (84,2%) en Noord-Amerika (66,5%) worden als de belangrijke markten gezien. Waarschijnlijk zal dat de komende jaren zo blijven. Nederland als het vertrouwde jachtterrein naar dat beetje extra rendement, thema’s en kanshebbers in de VS, en aanwezig willen zijn in het sterk groeiende Azië.

Nederland on top

tabel shutterstock_66469869...
shutterstock_66469869... (copy) tabel2
tabel (copy) shutterstock_66469869... (copy)
shutterstock_66469869... (copy1) tabel2 (copy)
tabel (copy1) shutterstock_66469869... (copy1)
shutterstock_66469869... (copy2) tabel2 (copy1)
Beleggersonderzoek
shutterstock_16585018...

Waarvoor kiezen beleggers

Beleggers hebben vooral belangstelling voor aandelen, beleggingsfondsen en ETF’s. Crypto’s winnen het van commodities. Nederland en de VS zijn de regio’s waarvoor men de meeste belangstelling heeft. Dat blijkt uit het Groot Beleggersonderzoek 2021 dat we hebben gehouden.

Het gebruik van social media door beleggers is groeiende, hoewel het minder intensief wordt gebruikt dan kranten (72,3%) en internet (61,9%). Social media als informatiebron scoort met 11,2% niet extreem hoog. Ook andere resultaten wijzen op een matig gebruik van social media. Iets meer dan een derde van deelnemers aan het Groot Beleggersonderzoek maakt geen gebruik van social media. Twitter (16,2%) en Instagram (17,3%) scoren laag. LinkedIn (31,7%) scoort aanmerkelijk beter, wat mogelijk te maken heeft met de uitstraling van de betrouwbaarheid van de informatie. Facebook (28,8%) lijkt de rol van beleggingsstudieclubs (7,2%) over te nemen.

Degelijkheid van informatie en adviezen is wellicht ook gebonden aan de leeftijd van de beleggers. Het is vooral een rendementsspel van middelbare heren, zo blijkt uit het Groot Beleggersonderzoek. Het merendeel van de deelnemende beleggers is ouder dan 50. Zij zijn vooral geïnteresseerd in aandelen & tips (76,6%), het sentiment op de beurs (47,5%) en fondsen en ETF’s (39,6%). Dat is ook een mooie mix om een actieve rol te spelen op de aandelenmarkten.

Wie op zoek is naar rendement kan niet om aandelen heen. De extreem lage rente of eventuele fiscale voordelen zijn verkeerde motieven. Het gaat om een gezonde balans van kansen en risico’s. Met individuele aandelen kan dat worden bereikt als gekozen wordt voor kwaliteit om het gebied van financiering, resultaten, bedrijfsvoering en markten waarop de onderneming actief is. Aannemers hebben in de afgelopen jaren hun eigen beursgraf gegraven met hun expansiedrift; fintech, health en elektrische auto’s hebben nieuwe markten aangeboord, wat vaak ten koste is gegaan van andere deelmarkten die niet op tijd de bakens hebben verzet. Zo heeft de traditionele auto-industrie te lang gewacht met de opkomst van elektrische auto’s.

Middelbare heren

shutterstock_11109715...

Bob Homan over info op social media
Bob Homan, manager Investment Office ING: “Naast traditionele media gebruiken ook beleggers socialmediakanalen om informatie op te zoeken over beleggen. Zij zoeken dan vooral naar concrete beleggingstips en een bevestiging van de manier waarop zijzelf beleggen. Ruim de helft (60%) van alle ondervraagde beleggers zou geen aandelen aanschaffen die gehypet worden via social media of internet. Een op de tien wil best profiteren van zo’n hype, drie op tien alleen als het een gezond bedrijf betreft met toekomstperspectief. In de eerste categorie is de zogenaamde ‘Reddit’-belegger te vinden. Aandelen die op dit platform getipt worden, gaan vaak zonder fundamentele reden omhoog. Voor dit soort beleggers is het inschatten van het gedrag van andere beleggers belangrijker dan bijvoorbeeld winstgevendheid of waardering van het onderliggende aandeel.

Beleggers die zich via Facebook of YouTube informeren hebben wel een andere mening dan de gemiddelde belegger. Zij doen vaker mee aan deze hypes. Ruim een derde van hen wil graag profiteren van zo’n hype. En een derde ziet er alleen iets in als het een gezond bedrijf betreft met toekomstperspectief.”

Beleggingsfondsen en ETF’s zorgen voor een gezonde spreiding van kansen en risico’s. Het is wijs om te kiezen voor zowel marktindices als de AEX, Nasdaq en Nikkei als enkele tot de verbeelding sprekende thema’s, die qua ontwikkeling van het rendement veelal een kortere tijdshorizon hebben dan brede marktindices. Bovendien hebben thema’s op de lange termijn de neiging om richting het gemiddelde te kruipen. Gezien de coronacrisis is het logisch dat beleggers wat meer hebben gekozen voor farmacie/gezondheid (40,6%) en informatietechnologie (45,0%). Afnemend is de belangstelling voor telecom (20,1%), infrastructuur & bouw (18,3%) en zelfs in lichte mate voor financials (36,3%). Matig is de belangstelling voor digitaal & robotica (28,8%), wat als een aanwijzing kan worden gezien dat beleggers bij een thema willen investeren in een breed spectrum. Ook vastgoed laat het met 24,8% afweten, maar weet zich redelijk staande te houden tegen de achtergrond van de door corona veroorzaakte leegstand. Met grondstoffen (35,6%) lijkt men enigszins een kans te hebben laten liggen. De heersende opvatting is dat commodities het goed doen in een periode van economische expansie. Algemeen wordt aangenomen dat de economie zal groeien.

Gezonde spreiding

Het Groot Beleggersonderzoek wordt jaarlijks gehouden onder de lezers van Cash magazine en de websites cashcow.nl, theasset.nl en bullup.nl. Het onderzoek maakt niet alleen inzichtelijk hoe en waarin wordt geïnvesteerd door beleggers, het is ook de basis voor de nominaties van de Cashcow Awards.

Van de deelnemers aan het onderzoek heeft 50% een belegd vermogen van meer dan 100.000 euro waarvan een vijfde een beleggingskapitaal heeft van meer dan een miljoen euro. Knarsend watertandend verlangend naar zo’n mooi kapitaal is het beter om te kijken waarin wordt belegd om het vermogen een boost te geven. Aandelen scoren hoog met 89,9%. Beleggingsfondsen en ETF’s hebben beide samen vrijwel een groot aandeel. Obligaties hebben een aandeel van 21,2%. Het risico-/rendementspectrum wordt vergroot door opties en derivaten (29,1%) in te zetten. Commodities (niet verwarren met sectoren waarin wordt belegd; kennelijk koopt men liever aandelen van goudmijnen dan goud, liever ArcelorMittal dan staal, ijzererts of aluminium) scoren als asset laag. Crypto’s doen het met 14,7% redelijk goed, ongetwijfeld door de opkomst van afgeleide producten waarbij de koper niet hoeft te minen.

Crypto

Hoewel beleggers voorstanders zijn van gespreid beleggen, lijkt men niet te kiezen voor een allesomvattende wereldwijde belegging. Dat doet slechts 5,4%. Rusland en Oost-Europa scoren slechter. Het vertrouwen in deze regio’s is niet groot. Bij Zuid-Amerika (10,1%) lijkt men te hopen op een krachtige herstelbeweging. Azië begint met 24,8% aantrekkelijk te worden. Het is opvallend dat liever wordt geïnvesteerd in China (28,4%) dan het brede Azië. Japan raakt niet alleen haar fantasie kwijt, maar ook de belangstelling van de beleggers (11,2%).

Nederland (84,2%) en Noord-Amerika (66,5%) worden als de belangrijke markten gezien. Waarschijnlijk zal dat de komende jaren zo blijven. Nederland als het vertrouwde jachtterrein naar dat beetje extra rendement, thema’s en kanshebbers in de VS, en aanwezig willen zijn in het sterk groeiende Azië.

Nederland on top

tabel shutterstock_66469869...
shutterstock_66469869... (copy) tabel2
tabel (copy) shutterstock_66469869... (copy)
shutterstock_66469869... (copy1) tabel2 (copy)
tabel (copy1) shutterstock_66469869... (copy1)
shutterstock_66469869... (copy2) tabel2 (copy1)
Beleggersonderzoek