japan
Japanse aandelen
EEN GROOT MISVERSTAND
Richard Kaye, aandelenbelegger van Comgest in Japan, legt uit waarom in Japan prachtige bedrijven te vinden zijn ondanks de ogenschijnlijk negatieve kanten van de Japanse economie. Hij bespreekt de hoge kwaliteit van individuele bedrijven die op hun gebied wereldmarktleider zijn, maar ook ondernemingen die het lokaal al decennia goed doen. De ligging van Japan in de achtertuin van China is eveneens een positieve factor.
Richard Kaye
aandelenbelegger Comgest
Japan is de op twee na grootste economie ter wereld. Het land vormt de op een na grootste landenweging in de MSCI AC World. Het onderscheidt zich wereldwijd door een zeer hoge concentratie van familiebedrijven. Een derde van de beursgenoteerde ondernemingen in Japan wordt op de een of andere manier door families geleid. Hierdoor zijn het bedrijven die op lange termijn handelen, wat een groot pluspunt is voor beleggers die ook de lange termijn in het oog houden. De aandelenmarkt is een van de grootste ter wereld met meer dan 3700 genoteerde aandelen. Dat zijn meer aandelen dan op de beurzen van Shenzhen en Shanghai gecombineerd. Deze beide beurzen zijn overigens nieuwe sterren geworden sinds de Chinese markt voor buitenlandse investeerders verder is opengesteld.
De liquiditeit en het regelgevingskader voldoen aan de hoogste normen. En toch lijken institutionele beleggers nauwelijks geïnteresseerd in de Japanse aandelenmarkt. Velen overwegen alleen in een passief instrument te beleggen om het benchmarkrisico af te dekken. Begrijpelijk, gezien de prestaties van de aandelenindex in de aanloop naar de wereldwijde crisis op de financiële markten. Maar als je kijkt naar het hoge alphapotentieel van de Japanse aandelenmarkt voor beleggers in kwalitatief sterke ondernemingen, is die voorkeur een vergissing.
Ook de top-down-visie op Japan weerhoudt veel beleggers ervan te investeren in het Land van de Rijzende Zon. De schuldenlast is hoog, de bevolking vergrijst, een deflatiespiraal heeft de binnenlandse economie decennialang afgeremd, en de sterke munt schaadt de winstgevendheid van veel exportgerichte bedrijven. De desinteresse in de Japanse aandelenmarkt bereikte een hoogtepunt na twee decennia van bear-markten tijdens de wereldwijde financiële crisis, toen zelfs binnenlandse institutionele beleggers hun eigen aandelenmarkt de rug toekeerden en slechts 25% van de binnenlandse marktkapitalisatie bezaten.
Interessant ondanks Japan zelf
De bottom-up-rapportagecijfers voor Japanse bedrijven zijn echter veel beter, mits men zeer selectief belegt. Het voordeel van een actieve beleggingsbenadering is dat de bovenvermelde top-down problemen worden vermeden of er zelfs voordeel uit kan worden gehaald. In plaats van een fractie van de gehele Japanse economie met haar lage groei te kopen als passieve belegger, richt een actieve belegger zich op een beperkt aantal dynamisch groeiende ondernemingen. Hierdoor kunnen de vele ‘waarde-‘valkuilen worden vermeden, zoals de Japanse banksector die zich in een structurele crisis bevindt.
Kwaliteit
Een actieve benadering stelt beleggers tevens in staat te profiteren van de relatief grote inefficiënte informatievoorziening op de Japanse aandelenmarkt. Dit verklaart mede een groot deel van het hoge alpha-potentieel. In Japan wordt elk groot bedrijf gevolgd door gemiddeld 7 analisten, tegen meer dan 40 analisten in de VS. De bedrijven communiceren veelal in het Japans en zijn zeer conservatief als het bijvoorbeeld om financiële doelstellingen gaat. Dit laatste voorkomt eventuele teleurstellingen, een eigenschap die diepgeworteld is in de Japanse cultuur. Lokaal portefeuillebeheer dat gewend is aan specifieke Japanse communicatiegewoonten en een duidelijk beleggingsproces zijn de sleutels tot succes. Naar onze mening bewijst een langetermijn focus op kwalitatief sterke bedrijven al meer dan tien jaar haar waarde.
Markt redelijk inefficiënt
De bottom-up-rapportagecijfers voor Japanse bedrijven zijn echter veel beter, mits men zeer selectief belegt
Langetermijnbeleggers worden in de Japanse bedrijfscultuur zeer gewaardeerd en beloond met regelmatige ontmoetingen met het topmanagement. Hierdoor kunnen beleggers zoals Comgest kennis opbouwen waardoor de kleinste veranderingen in het bedrijfsmodel vroegtijdig worden opgemerkt en hierdoor de neerwaartse risico's van de portefeuille worden geminimaliseerd.
Lange termijn pur sang
Voor beleggers in groei biedt Japan een verscheidenheid aan vaak over het hoofd geziene niche-marktleiders die de wereldmarkt domineren. Dergelijke ondernemingen domineren hun markt, kunnen in yen factureren en beheren dus op natuurlijke wijze het valutarisico, zijn innovatief, zeer winstgevend en groeien snel. Hamamatsu Photonics is zo'n bedrijf, met een marktaandeel van 90% de wereldleider op het gebied van zeer lichtgevoelige instrumenten, zogenaamde ‘streak’-camera's, die onzuiverheden zo klein als een proton kunnen meten.
Nichemarktleiders op wereldschaal
Als 's werelds grootste exporteur is de Japanse high tech ook van essentieel belang voor het concurrentievermogen van veel Chinese bedrijven. De nabijheid van China is een belangrijke groeimotor voor Japanse bedrijven. Robotica-ondernemingen zoals Fanuc en Keyence danken hun groei juist aan de sterke vraag naar industriële automatisering op het Aziatische continent, dat voor hun deur ligt. Maar ook Japanse consumptiegoederen zoals de fast fashion-keten Uniqlo, het cosmeticamerk Kosé, piano's van Yamaha of babyflessen van Pigeon, vinden dankzij hun hoge kwaliteit gretig aftrek bij de groeiende middenklasse van China.
Chinese connectie belangrijk
De hervormingen van Shinzo Abe leidden tot massale toename van het aantal werkende vrouwen en tot een immigratiegolf, beide leidden tot belangrijke productiviteitswinst
Maar sterk groeiende bedrijven zijn ook te vinden op de binnenlandse markt, zoals het innoverende winkelbedrijf PPIH, Japans grootste discounter, Hikari Tsushin, de outsourcingpartner voor het Japanse midden- en kleinbedrijf, of het medisch platform M3.
Men mag Abenomics niet vergeten bij de beoordeling van Japanse aandelen. Toenmalig premier Shinzo Abe zag een noodzaak voor monetaire stimulering en budgettaire verruiming om de Japanse economie vlot te trekken. De derde pijl op zijn boog was de opmaat voor essentiële structurele hervormingen in het Japanse bedrijfsleven. De hervormingen leidden tot een massale toename van het aantal werkende vrouwen en tot een immigratiegolf, beide leidden tot belangrijke productiviteitswinst in een vergrijzende samenleving. De hervorming van het ondernemingsbestuur, die heeft geresulteerd in de Corporate Governance and Stewardship Code, heeft een einde gemaakt aan diepgewortelde managementstructuren, de weg vrijgemaakt voor onafhankelijk deskundigheid in de raden van bestuur, de allocatie van kapitaal werd verbeterd, minderheidsaandeelhouders kregen een belangrijkere rol toebedeeld en het rendement op geïnvesteerd vermogen werd naar internationale niveaus getild. Het was de katalysator voor de kuur van de vele overgekapitaliseerde conglomeraten in Japan en versnelde de dynamische groei van kwalitatief hoogwaardige bedrijven.
Winnaars in het binnenland
Nihon M&A is de marktleider voor managementadvies in Japan. Sinds de oprichting 30 jaar geleden, onder leiding van de oprichters Yasuhiro Wakebayashi en Suguru Miyake, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in opvolgingsadvies voor middelgrote, door oprichters geleide bedrijven. Deze ondernemingen hebben doorgaans geen natuurlijke opvolger. Nihon M&A heeft een belangrijke competitieve voorsprong opgebouwd door een hecht netwerk op te zetten tussen Japanse banken en accountantskantoren en haar 420 gespecialiseerde M&A-adviseurs om de race om de meest veelbelovende middelgrote Japanse bedrijven te blijven winnen. Het groeipotentieel is op middellange en lange termijn zeer groot door het grote aantal ouder wordende CEO's van bedrijven zonder natuurlijke opvolgers. Nihon M&A heeft zijn winst per aandeel in de afgelopen 10 jaar met 30% op jaarbasis zien toenemen. Comgest schat dat een groei op hetzelfde niveau in de komende 5 jaar realistisch is. De onderneming is zeer winstgevend met een nettowinstmarge van meer dan 35% en een rendement op eigen vermogen van meer dan 30%.
Een laatste voorbeeld Nihon M&A
japan
Japanse aandelen
Richard Kaye, aandelenbelegger van Comgest in Japan, legt uit waarom in Japan prachtige bedrijven te vinden zijn ondanks de ogenschijnlijk negatieve kanten van de Japanse economie. Hij bespreekt de hoge kwaliteit van individuele bedrijven die op hun gebied wereldmarktleider zijn, maar ook ondernemingen die het lokaal al decennia goed doen. De ligging van Japan in de achtertuin van China is eveneens een positieve factor.
Richard Kaye
aandelenbelegger Comgest
Japan is de op twee na grootste economie ter wereld. Het land vormt de op een na grootste landenweging in de MSCI AC World. Het onderscheidt zich wereldwijd door een zeer hoge concentratie van familiebedrijven. Een derde van de beursgenoteerde ondernemingen in Japan wordt op de een of andere manier door families geleid. Hierdoor zijn het bedrijven die op lange termijn handelen, wat een groot pluspunt is voor beleggers die ook de lange termijn in het oog houden. De aandelenmarkt is een van de grootste ter wereld met meer dan 3700 genoteerde aandelen. Dat zijn meer aandelen dan op de beurzen van Shenzhen en Shanghai gecombineerd. Deze beide beurzen zijn overigens nieuwe sterren geworden sinds de Chinese markt voor buitenlandse investeerders verder is opengesteld.
De liquiditeit en het regelgevingskader voldoen aan de hoogste normen. En toch lijken institutionele beleggers nauwelijks geïnteresseerd in de Japanse aandelenmarkt. Velen overwegen alleen in een passief instrument te beleggen om het benchmarkrisico af te dekken. Begrijpelijk, gezien de prestaties van de aandelenindex in de aanloop naar de wereldwijde crisis op de financiële markten. Maar als je kijkt naar het hoge alphapotentieel van de Japanse aandelenmarkt voor beleggers in kwalitatief sterke ondernemingen, is die voorkeur een vergissing.
Ook de top-down-visie op Japan weerhoudt veel beleggers ervan te investeren in het Land van de Rijzende Zon. De schuldenlast is hoog, de bevolking vergrijst, een deflatiespiraal heeft de binnenlandse economie decennialang afgeremd, en de sterke munt schaadt de winstgevendheid van veel exportgerichte bedrijven. De desinteresse in de Japanse aandelenmarkt bereikte een hoogtepunt na twee decennia van bear-markten tijdens de wereldwijde financiële crisis, toen zelfs binnenlandse institutionele beleggers hun eigen aandelenmarkt de rug toekeerden en slechts 25% van de binnenlandse marktkapitalisatie bezaten.
Interessant ondanks Japan zelf
De bottom-up-rapportagecijfers voor Japanse bedrijven zijn echter veel beter, mits men zeer selectief belegt. Het voordeel van een actieve beleggingsbenadering is dat de bovenvermelde top-down problemen worden vermeden of er zelfs voordeel uit kan worden gehaald. In plaats van een fractie van de gehele Japanse economie met haar lage groei te kopen als passieve belegger, richt een actieve belegger zich op een beperkt aantal dynamisch groeiende ondernemingen. Hierdoor kunnen de vele ‘waarde-‘valkuilen worden vermeden, zoals de Japanse banksector die zich in een structurele crisis bevindt.
Kwaliteit
Een actieve benadering stelt beleggers tevens in staat te profiteren van de relatief grote inefficiënte informatievoorziening op de Japanse aandelenmarkt. Dit verklaart mede een groot deel van het hoge alpha-potentieel. In Japan wordt elk groot bedrijf gevolgd door gemiddeld 7 analisten, tegen meer dan 40 analisten in de VS. De bedrijven communiceren veelal in het Japans en zijn zeer conservatief als het bijvoorbeeld om financiële doelstellingen gaat. Dit laatste voorkomt eventuele teleurstellingen, een eigenschap die diepgeworteld is in de Japanse cultuur. Lokaal portefeuillebeheer dat gewend is aan specifieke Japanse communicatiegewoonten en een duidelijk beleggingsproces zijn de sleutels tot succes. Naar onze mening bewijst een langetermijn focus op kwalitatief sterke bedrijven al meer dan tien jaar haar waarde.
Markt redelijk inefficiënt
Langetermijnbeleggers worden in de Japanse bedrijfscultuur zeer gewaardeerd en beloond met regelmatige ontmoetingen met het topmanagement. Hierdoor kunnen beleggers zoals Comgest kennis opbouwen waardoor de kleinste veranderingen in het bedrijfsmodel vroegtijdig worden opgemerkt en hierdoor de neerwaartse risico's van de portefeuille worden geminimaliseerd.
Lange termijn pur sang
De bottom-up-rapportagecijfers voor Japanse bedrijven zijn echter veel beter, mits men zeer selectief belegt
Voor beleggers in groei biedt Japan een verscheidenheid aan vaak over het hoofd geziene niche-marktleiders die de wereldmarkt domineren. Dergelijke ondernemingen domineren hun markt, kunnen in yen factureren en beheren dus op natuurlijke wijze het valutarisico, zijn innovatief, zeer winstgevend en groeien snel. Hamamatsu Photonics is zo'n bedrijf, met een marktaandeel van 90% de wereldleider op het gebied van zeer lichtgevoelige instrumenten, zogenaamde ‘streak’-camera's, die onzuiverheden zo klein als een proton kunnen meten.
Nichemarktleiders op wereldschaal
Als 's werelds grootste exporteur is de Japanse high tech ook van essentieel belang voor het concurrentievermogen van veel Chinese bedrijven. De nabijheid van China is een belangrijke groeimotor voor Japanse bedrijven. Robotica-ondernemingen zoals Fanuc en Keyence danken hun groei juist aan de sterke vraag naar industriële automatisering op het Aziatische continent, dat voor hun deur ligt. Maar ook Japanse consumptiegoederen zoals de fast fashion-keten Uniqlo, het cosmeticamerk Kosé, piano's van Yamaha of babyflessen van Pigeon, vinden dankzij hun hoge kwaliteit gretig aftrek bij de groeiende middenklasse van China.
Chinese connectie belangrijk
De hervormingen van Shinzo Abe leidden tot massale toename van het aantal werkende vrouwen en tot een immigratiegolf, beide leidden tot belangrijke productiviteitswinst
Maar sterk groeiende bedrijven zijn ook te vinden op de binnenlandse markt, zoals het innoverende winkelbedrijf PPIH, Japans grootste discounter, Hikari Tsushin, de outsourcingpartner voor het Japanse midden- en kleinbedrijf, of het medisch platform M3.
Men mag Abenomics niet vergeten bij de beoordeling van Japanse aandelen. Toenmalig premier Shinzo Abe zag een noodzaak voor monetaire stimulering en budgettaire verruiming om de Japanse economie vlot te trekken. De derde pijl op zijn boog was de opmaat voor essentiële structurele hervormingen in het Japanse bedrijfsleven. De hervormingen leidden tot een massale toename van het aantal werkende vrouwen en tot een immigratiegolf, beide leidden tot belangrijke productiviteitswinst in een vergrijzende samenleving. De hervorming van het ondernemingsbestuur, die heeft geresulteerd in de Corporate Governance and Stewardship Code, heeft een einde gemaakt aan diepgewortelde managementstructuren, de weg vrijgemaakt voor onafhankelijk deskundigheid in de raden van bestuur, de allocatie van kapitaal werd verbeterd, minderheidsaandeelhouders kregen een belangrijkere rol toebedeeld en het rendement op geïnvesteerd vermogen werd naar internationale niveaus getild. Het was de katalysator voor de kuur van de vele overgekapitaliseerde conglomeraten in Japan en versnelde de dynamische groei van kwalitatief hoogwaardige bedrijven.
Winnaars in het binnenland
Nihon M&A is de marktleider voor managementadvies in Japan. Sinds de oprichting 30 jaar geleden, onder leiding van de oprichters Yasuhiro Wakebayashi en Suguru Miyake, heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in opvolgingsadvies voor middelgrote, door oprichters geleide bedrijven. Deze ondernemingen hebben doorgaans geen natuurlijke opvolger. Nihon M&A heeft een belangrijke competitieve voorsprong opgebouwd door een hecht netwerk op te zetten tussen Japanse banken en accountantskantoren en haar 420 gespecialiseerde M&A-adviseurs om de race om de meest veelbelovende middelgrote Japanse bedrijven te blijven winnen. Het groeipotentieel is op middellange en lange termijn zeer groot door het grote aantal ouder wordende CEO's van bedrijven zonder natuurlijke opvolgers. Nihon M&A heeft zijn winst per aandeel in de afgelopen 10 jaar met 30% op jaarbasis zien toenemen. Comgest schat dat een groei op hetzelfde niveau in de komende 5 jaar realistisch is. De onderneming is zeer winstgevend met een nettowinstmarge van meer dan 35% en een rendement op eigen vermogen van meer dan 30%.
Een laatste voorbeeld Nihon M&A