Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Overheden zouden moeten eisen dat bijvoorbeeld een product als Teams voor 100% kan communiceren met WhatsApps andere systemen. De bedrijven die deze diensten aanbieden zouden een licentie moeten hebben, die techbedrijven alleen krijgen als de onderlinge communicatie goed is. Zo’n licentie is onvermijdelijk. Het is een kwestie van tijd dat de chat-platforms diensten gaan aanbieden als betalen, verzekeren, beleggen, reizen en integratie met mail. 

Ook de gebruikers van telefonie en digitale diensten zouden zich moeten identificeren om zaken als fraude, oplichtingen of kindermisbruik tegen te gaan. Velen zullen steigeren bij zo’n identificatieplicht, maar veiligheid kost nu eenmaal een beetje vrijheid. Hoe erg kan dat zijn?

Het is tijd dat de overheid eens een keer met de vuist op tafel gaat slaan. Die moet eisen dat alleen systemen mogen worden aangeboden die ook met andere systemen kunnen communiceren. Het is nu eenmaal een feit dat telefonie verdwijnt. Heel veel mensen nemen de telefoon niet eens meer op en eisen van anderen dat dat ze bellen en chatten met bijvoorbeeld WhatsApp. De tijd verandert sterk. Daar is niets op tegen. Sterker nog het is eigenlijk een fijne manier van communiceren, zij het wel dat de dialoog vaak verdwijnt. Je laat een boodschap achter en daar gaat men dan op reageren. In China zie ik het ook met WeChat. Het grote verschil is alleen dat men daar niet typt maar boodschappen inspreekt.

Techbedrijven krijgen alleen een licentie als de onderlinge communicatie goed is

Het is tijd dat de overheid eens een keer met de vuist op tafel slaat

Het is hard nodig dat hetzelfde gaat gebeuren met al die chat- en bel-programma’s die zitten ingebakken in systemen als Teams, Google Chat, Skype, WeChat, FaceTime, Zoom en WhatsApp. Onderling kunnen ze niet volwaardig met elkaar communiceren, maar er zijn wel betrekkelijk dure hulpmiddelen in ontwikkeling; alsof je een telefoon in een hoesje moet stoppen om iemand op een ander netwerk te kunnen bellen. En een beetje onderling communiceren gaat, maar het is echt gebrekkig. Belachelijk, en dat alleen omdat Apple, Alphabet, Microsoft, Meta en Zoom elkaar niet tegemoet komen.

Ik kan me mateloos irriteren aan de eilandjes die de techbedrijven creëren. We weten allemaal hoe dat in het verleden ging. Bestanden konden niet onderling worden uitgewisseld. Maar daar is een einde aan gekomen omdat iedereen in feite met hetzelfde protocol is gaan werken. Hetzelfde hebben we met mail meegemaakt. Je kon de eerste jaren niet een berichtje versturen naar een gebruiker op een ander systeem.

eddytorial

Auteur Eddy Schekman,
Cash Platform

One voice

Techbedrijven krijgen alleen een licentie als de onderlinge communicatie goed is

Het is tijd dat de overheid eens een keer met de vuist op tafel slaat

Het is hard nodig dat hetzelfde gaat gebeuren met al die chat- en bel-programma’s die zitten ingebakken in systemen als Teams, Google Chat, Skype, WeChat, FaceTime, Zoom en WhatsApp. Onderling kunnen ze niet volwaardig met elkaar communiceren, maar er zijn wel betrekkelijk dure hulpmiddelen in ontwikkeling; alsof je een telefoon in een hoesje moet stoppen om iemand op een ander netwerk te kunnen bellen. En een beetje onderling communiceren gaat, maar het is echt gebrekkig. Belachelijk, en dat alleen omdat Apple, Alphabet, Microsoft, Meta en Zoom elkaar niet tegemoet komen.

Auteur Eddy Schekman,
Cash Platform

Ik kan me mateloos irriteren aan de eilandjes die de techbedrijven creëren. We weten allemaal hoe dat in het verleden ging. Bestanden konden niet onderling worden uitgewisseld. Maar daar is een einde aan gekomen omdat iedereen in feite met hetzelfde protocol is gaan werken. Hetzelfde hebben we met mail meegemaakt. Je kon de eerste jaren niet een berichtje versturen naar een gebruiker op een ander systeem.

One voice

eddytorial