Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer

COLUMN

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Nestlé in portefeuille

Afgelopen 19 oktober presenteerde Nestlé de cijfers over de eerste negen maanden. De Zwitsers wisten de verwachtingen te overtreffen. De omzet kwam uit op 69,1 miljard Zwitserse frank, een stijging van 9,2 procent. Dit was 200 miljoen hoger dan de consensus. Autonoom steeg de omzet met 8,5 procent terwijl de markt uitging van 8,3 procent. Dat is het sterkste groeicijfer sinds 2008. De autonome groei over de eerste negen maanden werd gerealiseerd met een volumegroei van slechts 1 procent. De overige 7,5 procent kwam door prijsverhogingen. Nooit eerder wist Nestlé de prijzen zo fors op te voeren gedurende een kwartaal. Hiermee spreidt het concern een sterk staaltje pricing power ten toon.

Met name met de dierenvoeding, afgelopen kwartaal goed voor 19,1 procent van de totale omzet, werd goed gescoord. De omzet van deze profijtelijke divisie van Nestlé steeg in de eerste negen maanden met 16,3 procent naar 13,2 miljard frank. Ook bij deze divisie konden de prijzen flink verhoogd worden, met 9,6 procent.

Onlangs presenteerde Nestlé een tweetal kansrijke en duurzame innovaties. De eerste is voor de veganisten onder ons. Naast vleesvervangers hebben de Zwitsers namelijk nu ook een plantaardige vervanger voor ei uitgevonden. Vooral in Zuid-Amerika vindt de innovatie gretig aftrek. Daarnaast zijn de succesvolle Nespresso-cupjes verduurzaamd. Waar er eerder (hergebruikt) aluminium werd gebruikt, zijn er nu cups ontwikkeld van te composteren papier zonder in te boeten op smaak en gebruikersgemak.

Nestlé is de grootste koffieproducent ter wereld met merken als Nescafé, Nespresso en (in licentie voor de retail) Starbucks. Ook is Nestlé de grootste in gebotteld water met onder andere Vittel, Perrier en San Pellegrino. En na Mars is Nestlé de grootste producent ter wereld in diervoeding voor kleine huisdieren met merken als Purina, Friskies en Gourmet (niet te verwarren met een ander merk van Nestlé, Garden Gourmet, hetgeen vleesvervangers betreft).

Als de ‘star performer’ binnen de voedingssector wordt Nestlé fors gewaardeerd, al was die waardering in het recente verleden nog hoger. De koers-winstverhouding voor 2022 bedraagt 22,9. Alleen Procter & Gamble is duurder dan de Zwitsers met een koers-winstverhouding van 26,1. Voor Unilever wordt ‘slechts’ 18,8 keer de winst betaald, voor Danone 15 keer en voor het Amerikaanse Kraft Heinz slechts 14,9 keer. Nestlé is een bedrijf met voldoende pricing power en dat is in de huidige marktomgeving niet te versmaden.

Naast vleesvervangers hebben de Zwitsers nu ook een plantaardige vervanger voor ei uitgevonden

Voor de anti-allergie-notentak Palforzia wordt de positie binnen het Nestlé-concern bekeken. Het blijkt dat het bedrijf het niet voldoende lukt om patiënten en artsen te overtuigen van de voordelen van het product. In de loop van 2023 wordt er een definitief besluit genomen over Palforzia.

Nestlé heeft tegenwoordig geen aparte productdivisies meer, maar is vooral regionaal georganiseerd. De wereld is in vijf stukken verdeeld (beide Amerika’s; Europa incl. Rusland, Midden Oosten en Noord Afrika; Afrika, Oceanië en Azië en Groot China) waar de producten als diervoeding, gebotteld water, babyvoeding, chocola, melkproducten et cetera verkocht worden. Alleen Nespresso en Nestlé Health Science zijn nog zelfstandige productdivisies vanwege hun hoge organische groei.

Het dividend zal ‘gewoon’ elk jaar worden verhoogd, net als in de afgelopen 27(!) jaar

Nestlé verwacht nu dat zijn omzet dit jaar autonoom met 8 tot 8,5 procent zal groeien, dit was eerder nog maximaal 8 procent. De prognose voor de onderliggende operationele winstmarge werd niet verhoogd en bleef stabiel op ‘ongeveer 17 procent’. Tegen 2025 wil Nestlé de winstmarge hebben opgeschroefd naar 17,5 tot 18,5 procent. Verder is er het streven om de winst per aandeel bij constante wisselkoersen jaarlijks met 6 tot 10 procent te laten stijgen.

Ook bevestigde Nestlé het lopende aandeleninkoopprogramma. In de periode 2022-2024 is het concern van plan om voor 20 miljard Zwitserse frank aan eigen aandelen in te slaan. Tot op heden is hiervan al voor 9,7 miljard frank ingekocht. Het lopende inkoopprogramma is een vervolg op een eerder inkoopprogramma. Daarnaast zal het dividend ‘gewoon’ elk jaar worden verhoogd, net als in de afgelopen 27(!) jaar. Het dividendrendement bedraagt op de huidige koers zo’n 2,7 procent.

Het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, doet zijn status van marktleider eer aan. Ook in deze tijden van schaarste en oplopende grondstofprijzen, presteert het concern uitstekend en is het zelfs in staat te profiteren van de huidige omstandigheden. Dit jaar verhoogde het concern tot drie keer toe de outlook vanwege de gunstige gang van zaken.

Nestlé blijft leveren

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Nestlé in portefeuille

Afgelopen 19 oktober presenteerde Nestlé de cijfers over de eerste negen maanden. De Zwitsers wisten de verwachtingen te overtreffen. De omzet kwam uit op 69,1 miljard Zwitserse frank, een stijging van 9,2 procent. Dit was 200 miljoen hoger dan de consensus. Autonoom steeg de omzet met 8,5 procent terwijl de markt uitging van 8,3 procent. Dat is het sterkste groeicijfer sinds 2008. De autonome groei over de eerste negen maanden werd gerealiseerd met een volumegroei van slechts 1 procent. De overige 7,5 procent kwam door prijsverhogingen. Nooit eerder wist Nestlé de prijzen zo fors op te voeren gedurende een kwartaal. Hiermee spreidt het concern een sterk staaltje pricing power ten toon.

Met name met de dierenvoeding, afgelopen kwartaal goed voor 19,1 procent van de totale omzet, werd goed gescoord. De omzet van deze profijtelijke divisie van Nestlé steeg in de eerste negen maanden met 16,3 procent naar 13,2 miljard frank. Ook bij deze divisie konden de prijzen flink verhoogd worden, met 9,6 procent.

Onlangs presenteerde Nestlé een tweetal kansrijke en duurzame innovaties. De eerste is voor de veganisten onder ons. Naast vleesvervangers hebben de Zwitsers namelijk nu ook een plantaardige vervanger voor ei uitgevonden. Vooral in Zuid-Amerika vindt de innovatie gretig aftrek. Daarnaast zijn de succesvolle Nespresso-cupjes verduurzaamd. Waar er eerder (hergebruikt) aluminium werd gebruikt, zijn er nu cups ontwikkeld van te composteren papier zonder in te boeten op smaak en gebruikersgemak.

Nestlé is de grootste koffieproducent ter wereld met merken als Nescafé, Nespresso en (in licentie voor de retail) Starbucks. Ook is Nestlé de grootste in gebotteld water met onder andere Vittel, Perrier en San Pellegrino. En na Mars is Nestlé de grootste producent ter wereld in diervoeding voor kleine huisdieren met merken als Purina, Friskies en Gourmet (niet te verwarren met een ander merk van Nestlé, Garden Gourmet, hetgeen vleesvervangers betreft).

Als de ‘star performer’ binnen de voedingssector wordt Nestlé fors gewaardeerd, al was die waardering in het recente verleden nog hoger. De koers-winstverhouding voor 2022 bedraagt 22,9. Alleen Procter & Gamble is duurder dan de Zwitsers met een koers-winstverhouding van 26,1. Voor Unilever wordt ‘slechts’ 18,8 keer de winst betaald, voor Danone 15 keer en voor het Amerikaanse Kraft Heinz slechts 14,9 keer. Nestlé is een bedrijf met voldoende pricing power en dat is in de huidige marktomgeving niet te versmaden.

Naast vleesvervangers hebben de Zwitsers nu ook een plantaardige vervanger voor ei uitgevonden

Voor de anti-allergie-notentak Palforzia wordt de positie binnen het Nestlé-concern bekeken. Het blijkt dat het bedrijf het niet voldoende lukt om patiënten en artsen te overtuigen van de voordelen van het product. In de loop van 2023 wordt er een definitief besluit genomen over Palforzia.

Nestlé heeft tegenwoordig geen aparte productdivisies meer, maar is vooral regionaal georganiseerd. De wereld is in vijf stukken verdeeld (beide Amerika’s; Europa incl. Rusland, Midden Oosten en Noord Afrika; Afrika, Oceanië en Azië en Groot China) waar de producten als diervoeding, gebotteld water, babyvoeding, chocola, melkproducten et cetera verkocht worden. Alleen Nespresso en Nestlé Health Science zijn nog zelfstandige productdivisies vanwege hun hoge organische groei.

Het dividend zal ‘gewoon’ elk jaar worden verhoogd, net als in de afgelopen 27(!) jaar

COLUMN

Nestlé verwacht nu dat zijn omzet dit jaar autonoom met 8 tot 8,5 procent zal groeien, dit was eerder nog maximaal 8 procent. De prognose voor de onderliggende operationele winstmarge werd niet verhoogd en bleef stabiel op ‘ongeveer 17 procent’. Tegen 2025 wil Nestlé de winstmarge hebben opgeschroefd naar 17,5 tot 18,5 procent. Verder is er het streven om de winst per aandeel bij constante wisselkoersen jaarlijks met 6 tot 10 procent te laten stijgen.

Ook bevestigde Nestlé het lopende aandeleninkoopprogramma. In de periode 2022-2024 is het concern van plan om voor 20 miljard Zwitserse frank aan eigen aandelen in te slaan. Tot op heden is hiervan al voor 9,7 miljard frank ingekocht. Het lopende inkoopprogramma is een vervolg op een eerder inkoopprogramma. Daarnaast zal het dividend ‘gewoon’ elk jaar worden verhoogd, net als in de afgelopen 27(!) jaar. Het dividendrendement bedraagt op de huidige koers zo’n 2,7 procent.

Het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsconcern ter wereld, doet zijn status van marktleider eer aan. Ook in deze tijden van schaarste en oplopende grondstofprijzen, presteert het concern uitstekend en is het zelfs in staat te profiteren van de huidige omstandigheden. Dit jaar verhoogde het concern tot drie keer toe de outlook vanwege de gunstige gang van zaken.

Nestlé blijft leveren