Europa kent nog een andere tegenwind: een verlies aan concurrentievermogen ten opzichte van China
Economie
Wat betreft mogelijke schokken in 2024 verwacht Mai dat het scheepvaarttumult op de Rode Zee weinig impact zal hebben op de inflatie in Europa. “De omvang ervan is een fractie van de verstoring door de pandemie. De wereldwijde vraag naar goederen is niet zo levendig als tijdens de pandemie en het aanbod van nieuwe containerschepen lijkt dit jaar ruim. Belangrijk is dat er andere aanvoerroutes beschikbaar zijn voor bedrijven, waaronder alternatieve zeeroutes en luchtvracht.”
Volgens Mai is de Europese Centrale Bank (ECB) op haar hoede voor monetaire beleidsfouten die de inflatie weer zouden kunnen aanwakkeren, nu de cyclus van renteverhogingen is beëindigd. “Daarom is het mogelijk dat de ECB de beleidsrente dit jaar minder verlaagt dan de markt momenteel verwacht. Daarna zien we echter mogelijkheden voor verdergaande verlagingen ten opzichte van wat is ingeprijsd.”
Hoewel er volgens Mai tekenen zijn dat Europa een piek in de economische zwakte heeft gezien, zijn er weinig aanwijzingen dat de Duitse industrie een ommekeer maakt. “Aangezien Duitsland goed is voor meer dan een kwart van het bbp van de eurozone, is de impact op de bredere regio aanzienlijk.”
Dat schrijft portfoliomanager Nicola Mai van ’s werelds grootste obligatiebelegger Pimco. Mai stelt dat naast de economische zwakte in Duitsland, Europa ook andere tegenwind kent zoals een verlies aan concurrentievermogen ten opzichte van China en hogere gasprijzen sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne.
De Europese economie – nog herstellende van een energiecrisis – krijgt dit jaar te maken met een periode van stagnatie of zelfs lichte krimp. De uitdagingen van Europa worden hierbij verergerd door een achterblijvend Duitsland dat de regionale groei zal afremmen.
Stagnatie
De Europese economie – nog herstellende van een energiecrisis – krijgt dit jaar te maken met een periode van stagnatie of zelfs lichte krimp. De uitdagingen van Europa worden hierbij verergerd door een achterblijvend Duitsland dat de regionale groei zal afremmen.
Stagnatie
Wat betreft mogelijke schokken in 2024 verwacht Mai dat het scheepvaarttumult op de Rode Zee weinig impact zal hebben op de inflatie in Europa. “De omvang ervan is een fractie van de verstoring door de pandemie. De wereldwijde vraag naar goederen is niet zo levendig als tijdens de pandemie en het aanbod van nieuwe containerschepen lijkt dit jaar ruim. Belangrijk is dat er andere aanvoerroutes beschikbaar zijn voor bedrijven, waaronder alternatieve zeeroutes en luchtvracht.”
Volgens Mai is de Europese Centrale Bank (ECB) op haar hoede voor monetaire beleidsfouten die de inflatie weer zouden kunnen aanwakkeren, nu de cyclus van renteverhogingen is beëindigd. “Daarom is het mogelijk dat de ECB de beleidsrente dit jaar minder verlaagt dan de markt momenteel verwacht. Daarna zien we echter mogelijkheden voor verdergaande verlagingen ten opzichte van wat is ingeprijsd.”
Economie
Europa kent nog een andere tegenwind: een verlies aan concurrentievermogen ten opzichte van China
Hoewel er volgens Mai tekenen zijn dat Europa een piek in de economische zwakte heeft gezien, zijn er weinig aanwijzingen dat de Duitse industrie een ommekeer maakt. “Aangezien Duitsland goed is voor meer dan een kwart van het bbp van de eurozone, is de impact op de bredere regio aanzienlijk.”
Dat schrijft portfoliomanager Nicola Mai van ’s werelds grootste obligatiebelegger Pimco. Mai stelt dat naast de economische zwakte in Duitsland, Europa ook andere tegenwind kent zoals een verlies aan concurrentievermogen ten opzichte van China en hogere gasprijzen sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne.