Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer
Niet alleen AI is momenteel ‘hot’ in de farmaciesector, ook de bestrijding van obesitas is dat
Medicijnonderzoek stopt nooit
Roche legt niet al z’n eieren in het Nvidia-mandje
COLUMN
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Roche in portefeuille
Obesitas
Niet alleen AI is momenteel ‘hot’ in de farmaciesector, ook de bestrijding van obesitas is dat. Vooral Novo Nordisk en Eli Lilly hebben producten op de markt die niet aan te slepen zijn omdat ze gekocht worden door mensen die willen afvallen. Roche wil meedoen in deze trend en heeft daarom voor 3,1 miljard dollar Carmot Therapeutics gekocht. Carmot heeft drie medicijnen in ontwikkeling die gewicht doen verliezen en dit vervolgens ook vasthouden (dit doen de middelen van Eli Lilly en Novo Nordisk niet, deze moet je blijven gebruiken anders kom je weer aan). De transactie zal waarschijnlijk in het lopende kwartaal worden afgerond.
Roche is een mooi defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een voor de sector gemiddelde koers-winstverhouding. Als gevolg van de gevonden goede opvolgers van medicijnen die uit het patent lopen, nu ook met behulp van AI, heeft Roche voldoende potentie om de mooie omzet- en winsttoename van de afgelopen jaren voort te zetten.
Roche verbreedt zich
Maar ook zonder de AI-hulp is de pijplijn bij Roche goed gevuld. Roche bracht twee nieuwe middelen op de markt, namelijk Vabysmo (tegen ernstige oogziekten) en Lunsumio (tegen bloedkanker). Die eerste lijkt direct een blockbuster te worden. Maar Roche heeft in totaal nog 87 nieuwe middelen in de pijplijn en het concern blijft bij de al goedgekeurde middelen onderzoeken of deze niet meer toepassingen kunnen krijgen. Medicijnonderzoek stopt nooit. Waar er voorheen vooral gezocht werd naar oncologiemedicatie, is Roche zich nu aan het verbreden. Ook therapieën voor cardiologie, neurologie, Alzheimer en Duchenne spierdystrofie krijgen volop de aandacht.
Genentecth
Het biotechnologie-onderdeel van de Roche Group, Genentech, is een samenwerking aangegaan met de supercomputer van Nvidia om met behulp van generatieve AI Nvidia-software nieuwe therapieën en medicijnen te ontwikkelen voor Roche. De samenwerking vindt plaats via de Nvidia DGX Cloud met behulp van algoritmen. Het doel is om onderzoekers te helpen met het sneller en beter begrijpen van bio-moleculaire processen en verwantschappen om zo de succesratio van de R&D van Genentech te verhogen. Dat de samenwerking enorm de kosten van R&D verlaagt is een feit, maar financiële gegevens werden niet bekend gemaakt. Overigens zijn er in de markt ook diverse andere AI-platforms die een samenwerking zijn aangegaan met biotechnologiebedrijven.
Roche legt echter niet al z’n eieren in het Nvidia-mandje. Het is ook een samenwerking aangegaan met Recursion Pharmaceuticals, een biotech die ook medicijnen ontwikkelt met behulp van AI. Overigens heeft ook Nvidia een belang in dit bedrijf. Roche heeft 150 miljoen dollar vooraf betaald voor de samenwerking en zal 300 miljoen dollar betalen bij het behalen van elke mijlpaal die behaald wordt in het ontwikkelingsproces van 40 verschillende programma’s. Al met al zal dit Roche de komende tien jaar circa 12 miljard dollar kosten. Het is dan ook te hopen dat de programma’s een aantal blockbusters zullen opleveren. De afgelopen jaren heeft Roche ook samenwerking gezocht met Genesis Therapeutics, Reverie Labs, Prescient Design en Dyno Therapeutics. Met zoveel samenwerkingen is de kans op succes natuurlijk erg groot.
De veel grotere divisie ‘Pharmaceuticals’, waar de medicijnen verkocht worden, deed het wel goed al was er wel veel tegenwerking van de sterke Zwitserse frank. De divisie Pharmaceuticals zag de omzet in de eerste negen maanden met 9 procent toenemen dankzij veel vraag naar onlangs nieuw op de markt gebrachte medicijnen. De omzet overall over de eerste negen maanden kwam, bij gelijke wisselkoersen, 1 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Zonder de verkoopdaling van de Covid-19 producten zou dit een plus van 9 procent zijn geweest. Als we alleen naar het derde kwartaal kijken, waarbij de vergelijkingsbasis gunstiger is omdat in het derde kwartaal van 2022 ook al minder coronatesten werden verkocht, zien we een omzetgroei van 7 procent. Waar Roche eerder dacht dat de mindere verkoop van coronaproducten nog 5 miljard frank aan omzet zou kosten, is dit nu aangepast naar 4,5 miljard frank. Dit geeft de burger moed en daarom durfde Roche het aan om de eerder afgegeven outlook voor het hele jaar te bevestigen. De jaarcijfers, dan wel met winstcijfers, volgen op 1 februari aanstaande.
Roche had in het derde kwartaal van 2023 duidelijk last van het feit dat de coronapandemie zo goed als achter de rug is. Waar er vorig jaar nog heel veel Covid-19 testen werden verkocht door de Zwitserse farmaceut, was dat nu duidelijk minder. De verwachting is dat dit tot en met het eerste kwartaal van 2024 zal aanhouden. ‘Diagnostics’, de divisie waar deze verkopen plaatsvonden, realiseerde in de eerste negen maanden van 2023 daarom 18 procent minder omzet.
(mede) met AI-hulplijn
Roche vult z’n pijplijn
Obesitas
Niet alleen AI is momenteel ‘hot’ in de farmaciesector, ook de bestrijding van obesitas is dat. Vooral Novo Nordisk en Eli Lilly hebben producten op de markt die niet aan te slepen zijn omdat ze gekocht worden door mensen die willen afvallen. Roche wil meedoen in deze trend en heeft daarom voor 3,1 miljard dollar Carmot Therapeutics gekocht. Carmot heeft drie medicijnen in ontwikkeling die gewicht doen verliezen en dit vervolgens ook vasthouden (dit doen de middelen van Eli Lilly en Novo Nordisk niet, deze moet je blijven gebruiken anders kom je weer aan). De transactie zal waarschijnlijk in het lopende kwartaal worden afgerond.
Roche is een mooi defensief aandeel met een aantrekkelijk dividend en een voor de sector gemiddelde koers-winstverhouding. Als gevolg van de gevonden goede opvolgers van medicijnen die uit het patent lopen, nu ook met behulp van AI, heeft Roche voldoende potentie om de mooie omzet- en winsttoename van de afgelopen jaren voort te zetten.
Niet alleen AI is momenteel ‘hot’ in de farmaciesector, ook de bestrijding van obesitas is dat
Roche verbreedt zich
Maar ook zonder de AI-hulp is de pijplijn bij Roche goed gevuld. Roche bracht twee nieuwe middelen op de markt, namelijk Vabysmo (tegen ernstige oogziekten) en Lunsumio (tegen bloedkanker). Die eerste lijkt direct een blockbuster te worden. Maar Roche heeft in totaal nog 87 nieuwe middelen in de pijplijn en het concern blijft bij de al goedgekeurde middelen onderzoeken of deze niet meer toepassingen kunnen krijgen. Medicijnonderzoek stopt nooit. Waar er voorheen vooral gezocht werd naar oncologiemedicatie, is Roche zich nu aan het verbreden. Ook therapieën voor cardiologie, neurologie, Alzheimer en Duchenne spierdystrofie krijgen volop de aandacht.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Roche in portefeuille
Medicijnonderzoek stopt nooit
COLUMN
Genentecth
Het biotechnologie-onderdeel van de Roche Group, Genentech, is een samenwerking aangegaan met de supercomputer van Nvidia om met behulp van generatieve AI Nvidia-software nieuwe therapieën en medicijnen te ontwikkelen voor Roche. De samenwerking vindt plaats via de Nvidia DGX Cloud met behulp van algoritmen. Het doel is om onderzoekers te helpen met het sneller en beter begrijpen van bio-moleculaire processen en verwantschappen om zo de succesratio van de R&D van Genentech te verhogen. Dat de samenwerking enorm de kosten van R&D verlaagt is een feit, maar financiële gegevens werden niet bekend gemaakt. Overigens zijn er in de markt ook diverse andere AI-platforms die een samenwerking zijn aangegaan met biotechnologiebedrijven.
Roche legt echter niet al z’n eieren in het Nvidia-mandje. Het is ook een samenwerking aangegaan met Recursion Pharmaceuticals, een biotech die ook medicijnen ontwikkelt met behulp van AI. Overigens heeft ook Nvidia een belang in dit bedrijf. Roche heeft 150 miljoen dollar vooraf betaald voor de samenwerking en zal 300 miljoen dollar betalen bij het behalen van elke mijlpaal die behaald wordt in het ontwikkelingsproces van 40 verschillende programma’s. Al met al zal dit Roche de komende tien jaar circa 12 miljard dollar kosten. Het is dan ook te hopen dat de programma’s een aantal blockbusters zullen opleveren. De afgelopen jaren heeft Roche ook samenwerking gezocht met Genesis Therapeutics, Reverie Labs, Prescient Design en Dyno Therapeutics. Met zoveel samenwerkingen is de kans op succes natuurlijk erg groot.
Roche legt niet al z’n eieren in het Nvidia-mandje
De veel grotere divisie ‘Pharmaceuticals’, waar de medicijnen verkocht worden, deed het wel goed al was er wel veel tegenwerking van de sterke Zwitserse frank. De divisie Pharmaceuticals zag de omzet in de eerste negen maanden met 9 procent toenemen dankzij veel vraag naar onlangs nieuw op de markt gebrachte medicijnen. De omzet overall over de eerste negen maanden kwam, bij gelijke wisselkoersen, 1 procent hoger uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Zonder de verkoopdaling van de Covid-19 producten zou dit een plus van 9 procent zijn geweest. Als we alleen naar het derde kwartaal kijken, waarbij de vergelijkingsbasis gunstiger is omdat in het derde kwartaal van 2022 ook al minder coronatesten werden verkocht, zien we een omzetgroei van 7 procent. Waar Roche eerder dacht dat de mindere verkoop van coronaproducten nog 5 miljard frank aan omzet zou kosten, is dit nu aangepast naar 4,5 miljard frank. Dit geeft de burger moed en daarom durfde Roche het aan om de eerder afgegeven outlook voor het hele jaar te bevestigen. De jaarcijfers, dan wel met winstcijfers, volgen op 1 februari aanstaande.
Roche had in het derde kwartaal van 2023 duidelijk last van het feit dat de coronapandemie zo goed als achter de rug is. Waar er vorig jaar nog heel veel Covid-19 testen werden verkocht door de Zwitserse farmaceut, was dat nu duidelijk minder. De verwachting is dat dit tot en met het eerste kwartaal van 2024 zal aanhouden. ‘Diagnostics’, de divisie waar deze verkopen plaatsvonden, realiseerde in de eerste negen maanden van 2023 daarom 18 procent minder omzet.