Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Masterclasses

Door Edin Mujagić Hoofdeconoom bij OHV Vermogensbeheer

De hoge inflatie is niet weg te slaan. Is er sprake van een wijziging van de trend? Bijna 50 jaar geleden hebben we ook zo’n hoge inflatie gehad.

Is er sprake van een tijdelijke of een gewijzigde trend. Het heeft in ieder geval te maken met tijdelijke factoren, zoals de sterke stijging van de olieprijs en de logistieke knelpunten die zijn ontstaan na het einde van de coronacrisis. Zo waren er in China onvoldoende vrachtwagenchauffeurs, te weinig containers, te volle schepen en nog veel meer logistieke problemen. De oplossingen leidden tot hogere prijzen. Bovendien leidde het einde van de lockdowns tot een toename van de vraag en daarmee van de prijzen.

Daar komt bij dat de dalende trend voorbij is. De groene transitie heeft een prijsopdrijvend effect op de inflatie. Ook de geopolitieke verhoudingen in de wereld worden anders. Daardoor valt een drukkend effect op de inflatie weg, omdat sommige werelddelen autonomer willen worden. Het terughalen van de productie uit lagelonenlanden leidt tot hogere prijzen. Verder heeft de vergrijzing een negatieve invloed.

En natuurlijk: de wijzing van het monetaire beleid van de centrale banken. De rente gaat tot in 2023 omhoog; in Europa wat later dan in de Verenigde Staten.

Masterclass terugkijken

Eerste hulp bij inflatie

Door Edin Mujagić Hoofdeconoom bij OHV Vermogensbeheer

Eerste hulp bij inflatie

De hoge inflatie is niet weg te slaan. Is er sprake van een wijziging van de trend? Bijna 50 jaar geleden hebben we ook zo’n hoge inflatie gehad.

Is er sprake van een tijdelijke of een gewijzigde trend. Het heeft in ieder geval te maken met tijdelijke factoren, zoals de sterke stijging van de olieprijs en de logistieke knelpunten die zijn ontstaan na het einde van de coronacrisis. Zo waren er in China onvoldoende vrachtwagenchauffeurs, te weinig containers, te volle schepen en nog veel meer logistieke problemen. De oplossingen leidden tot hogere prijzen. Bovendien leidde het einde van de lockdowns tot een toename van de vraag en daarmee van de prijzen.

Daar komt bij dat de dalende trend voorbij is. De groene transitie heeft een prijsopdrijvend effect op de inflatie. Ook de geopolitieke verhoudingen in de wereld worden anders. Daardoor valt een drukkend effect op de inflatie weg, omdat sommige werelddelen autonomer willen worden. Het terughalen van de productie uit lagelonenlanden leidt tot hogere prijzen. Verder heeft de vergrijzing een negatieve invloed.

En natuurlijk: de wijzing van het monetaire beleid van de centrale banken. De rente gaat tot in 2023 omhoog; in Europa wat later dan in de Verenigde Staten.

Masterclass terugkijken