Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
COLUMN 

Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel P&G in portefeuille.

Dividend king

P&G is een dividend king en betaalt al 67 jaar aaneengesloten dividend, wat bovendien ieder jaar verhoogd wordt. Er wordt nu vier kwartalen met 94,07 dollarcent aan dividend verwacht. Samen met de 1,4 miljard dollar aan inkoop van eigen aandelen, is er het afgelopen kwartaal 3,6 miljard dollar aan aandeelhouders geretourneerd. De totale inkoop van eigen aandelen zal dit boekjaar op 6-8 miljard dollar uitkomen.

P&G blijkt nog altijd over een stevige pricing power te beschikken en kan daarmee de omzet en winst blijven opvoeren door hogere prijzen te berekenen aan de consument. Het aandeel is een waardeaandeel bij uitstek met een heel solide dividend dat bovendien elk jaar verhoogd wordt.

Bijgesteld outlook

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers verhoogde P&G de verwachtingen voor het lopende boekjaar. Voor het gehele boekjaar rekent P&G nu op een omzet die met circa 1 procent stijgt. Bij de vorige kwartaalupdate ging de onderneming nog uit van een vlakke tot 1 procent lagere omzet. Ook de verwachting voor de autonome omzetontwikkeling ging omhoog, van aanvankelijk 4 tot 5 procent groei op jaarbasis naar nu 6 procent groei. Het zal echter ‘nog enkele kwartalen’ duren voordat ook de volumes weer stijgen, aldus CFO Andre Schulten tijdens de persconferentie. De winst per aandeel zal maximaal 4 procent stijgen ten opzichte van de 5,81 dollar over vorig boekjaar. Procter & Gamble meldde in het persbericht dat deze bijgestelde outlook gebaseerd is op 1,3 miljard dollar valutaire tegenwind en 2,2 miljard dollar hogere grondstofkosten. In zijn totaliteit dus 3,5 miljard dollar hogere kosten ofwel 1,40 dollar per aandeel ten opzichte van fiscaal jaar 2022.

Beter dan verwacht

De kwartaalcijfers vielen goed bij beleggers. Die waren dan ook beter dan verwacht. De nettowinst steeg ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar van 3,36 miljard naar 3,40 miljard dollar. De aangepaste winst per aandeel nam toe van 1,33 tot 1,37 dollar. De verwachting lag op 1,32 dollar.

P&G heeft in de eerste drie maanden van dit jaar weten te profiteren van de gemiddeld 10 procent hogere prijzen die het concern doorvoerde. Daardoor steeg niet alleen de omzet, maar ook de winstmarge. De Amerikaanse multinational verkocht voor 20,1 miljard dollar aan producten, 4 procent meer dan een jaar eerder. Er werd 19,3 miljard dollar verwacht. Uitgaande van constante valutakoersen en rekening houdend met ver- en aangekochte bedrijfsonderdelen, bedroeg de organische groei 7 procent dankzij de prijsverhogingen. De verkochte volumes namen voor het vierde kwartaal op rij af. Het bedrijf wist wel meer van zijn luxere producten te verkopen. In Europa daalde de afzet relatief het sterkst. Vooral hier zag P&G consumenten overstappen naar de huismerken. In de twee andere grote markten, Noord-Amerika en China, stegen de verkochte volumes wel.

Het is een waardeaandeel met een heel solide dividend dat bovendien elk jaar verhoogd wordt

Bekende merken zijn onder andere Pampers, Head & Schoulders, Ariel, Gillette en Oral-B, maar de reeks aan A-merken is nog veel langer. A-merken zijn belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in een product. Het stelt een bedrijf als P&G in staat een hogere prijs voor het product te vragen. Mede om die reden zijn de marges van P&G heel stabiel. Het bedrijf heeft veel pricing power, iets wat in deze tijden van hoge inflatie zeker van belang is.

P&G verkoopt de producten wereldwijd (in ongeveer 70 landen), maar verreweg de belangrijkste afzetmarkt is Noord-Amerika met een aandeel van 49 procent in de totale omzet. De tweede markt is Europa met 21 procent en groot China vult 10 procent van de totale omzet. Het bedrijf staat bekend als een defensieve belegging omdat consumenten niet of moeilijk zonder de producten van P&G kunnen. Wel is er stevige concurrentie.

Procter & Gamble heeft de juiste pricing power

Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G), opgericht in 1837 en groot geworden tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog met de levering van kaarsen en zeep aan de Federale troepen, is één van de grootste bedrijven ter wereld wat betreft verzorgingsmiddelen voor de consument.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel P&G in portefeuille.

Dividend king

P&G is een dividend king en betaalt al 67 jaar aaneengesloten dividend, wat bovendien ieder jaar verhoogd wordt. Er wordt nu vier kwartalen met 94,07 dollarcent aan dividend verwacht. Samen met de 1,4 miljard dollar aan inkoop van eigen aandelen, is er het afgelopen kwartaal 3,6 miljard dollar aan aandeelhouders geretourneerd. De totale inkoop van eigen aandelen zal dit boekjaar op 6-8 miljard dollar uitkomen.

P&G blijkt nog altijd over een stevige pricing power te beschikken en kan daarmee de omzet en winst blijven opvoeren door hogere prijzen te berekenen aan de consument. Het aandeel is een waardeaandeel bij uitstek met een heel solide dividend dat bovendien elk jaar verhoogd wordt.

Bijgesteld outlook

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers verhoogde P&G de verwachtingen voor het lopende boekjaar. Voor het gehele boekjaar rekent P&G nu op een omzet die met circa 1 procent stijgt. Bij de vorige kwartaalupdate ging de onderneming nog uit van een vlakke tot 1 procent lagere omzet. Ook de verwachting voor de autonome omzetontwikkeling ging omhoog, van aanvankelijk 4 tot 5 procent groei op jaarbasis naar nu 6 procent groei. Het zal echter ‘nog enkele kwartalen’ duren voordat ook de volumes weer stijgen, aldus CFO Andre Schulten tijdens de persconferentie. De winst per aandeel zal maximaal 4 procent stijgen ten opzichte van de 5,81 dollar over vorig boekjaar. Procter & Gamble meldde in het persbericht dat deze bijgestelde outlook gebaseerd is op 1,3 miljard dollar valutaire tegenwind en 2,2 miljard dollar hogere grondstofkosten. In zijn totaliteit dus 3,5 miljard dollar hogere kosten ofwel 1,40 dollar per aandeel ten opzichte van fiscaal jaar 2022.

Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G), opgericht in 1837 en groot geworden tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog met de levering van kaarsen en zeep aan de Federale troepen, is één van de grootste bedrijven ter wereld wat betreft verzorgingsmiddelen voor de consument.

Beter dan verwacht

De kwartaalcijfers vielen goed bij beleggers. Die waren dan ook beter dan verwacht. De nettowinst steeg ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar van 3,36 miljard naar 3,40 miljard dollar. De aangepaste winst per aandeel nam toe van 1,33 tot 1,37 dollar. De verwachting lag op 1,32 dollar.

P&G heeft in de eerste drie maanden van dit jaar weten te profiteren van de gemiddeld 10 procent hogere prijzen die het concern doorvoerde. Daardoor steeg niet alleen de omzet, maar ook de winstmarge. De Amerikaanse multinational verkocht voor 20,1 miljard dollar aan producten, 4 procent meer dan een jaar eerder. Er werd 19,3 miljard dollar verwacht. Uitgaande van constante valutakoersen en rekening houdend met ver- en aangekochte bedrijfsonderdelen, bedroeg de organische groei 7 procent dankzij de prijsverhogingen. De verkochte volumes namen voor het vierde kwartaal op rij af. Het bedrijf wist wel meer van zijn luxere producten te verkopen. In Europa daalde de afzet relatief het sterkst. Vooral hier zag P&G consumenten overstappen naar de huismerken. In de twee andere grote markten, Noord-Amerika en China, stegen de verkochte volumes wel.

Het is een waardeaandeel met een heel solide dividend dat bovendien elk jaar verhoogd wordt

Bekende merken zijn onder andere Pampers, Head & Schoulders, Ariel, Gillette en Oral-B, maar de reeks aan A-merken is nog veel langer. A-merken zijn belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in een product. Het stelt een bedrijf als P&G in staat een hogere prijs voor het product te vragen. Mede om die reden zijn de marges van P&G heel stabiel. Het bedrijf heeft veel pricing power, iets wat in deze tijden van hoge inflatie zeker van belang is.

P&G verkoopt de producten wereldwijd (in ongeveer 70 landen), maar verreweg de belangrijkste afzetmarkt is Noord-Amerika met een aandeel van 49 procent in de totale omzet. De tweede markt is Europa met 21 procent en groot China vult 10 procent van de totale omzet. Het bedrijf staat bekend als een defensieve belegging omdat consumenten niet of moeilijk zonder de producten van P&G kunnen. Wel is er stevige concurrentie.

Procter & Gamble heeft de juiste pricing power
COLUMN