Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer

De grootste contracten liggen in de nucleaire defensie-industrie

5 miljard euro aan nieuw kapitaal en een massale ontslagronde waren nodig om Rolls-Royce van de ondergang te redden

COLUMN

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Rolls-Royce in portefeuille.

Exposure civiele luchtvaart

Het voornaamste risico is de grote exposure naar de civiele luchtvaart. Hoewel het vliegen weer terug is op het niveau van vóór de pandemie zijn een nieuwe pandemie, issues met motoren of een recessie een bedreiging voor het aantal vlieguren van Rolls-Royce. Ook de defensie-uitgaven staan natuurlijk niet in steen gebeiteld. Daar kunnen geopolitieke veranderingen zo weer wijzingen in aanbrengen. Daarnaast heeft de onderneming moeite om marktaandeel terug te winnen in de markt voor lange-afstandsvliegtuigen, waar General Electric een dominante positie heeft.

Door de commerciële luchtvaart (Airbus en Boeing zijn beide klant), defensie en kernenergie heeft Rolls-Royce een gespreide inkomstenstroom en minder blootstelling aan economische schommelingen dan zijn concurrenten. De sterke bedrijfsresultaten en de potentiële doorbraak van kleine modulaire reactoren zorgen voor blijvende groeikansen.

Massaal ontslag

Men onderhandelde opnieuw over alle contracten met Airbus en Boeing, dumpte de duurzaamheidsplannen en zette nog eens 2500 medewerkers op straat. De winstmarges en de beurskoers schoten omhoog. Sinds het aantreden van Erginbilgiç is de koers van het aandeel met meer dan 700 procent gestegen. Rolls-Royce heeft sindsdien dan ook de wind in de rug. De pandemie is voorbij, er wordt weer volop gevlogen en er moet nog een flinke achterstand worden weggewerkt.

Daarnaast profiteert Rolls-Royce van de grotere defensiebudgetten van overheden. Vorige maand sloot het zijn grootste deal ooit met het Britse ministerie van Defensie. Voor bijna 11 miljard euro gaan ze kernreactoren voor onderzeeërs bouwen. Naast de bovengenoemde onderzeeërs produceert het ook motoren voor gevechtsvliegtuigen. Tegelijkertijd positioneert het bedrijf zich als een pionier in kleine modulaire kernreactoren (SMR’s).

Over 2024 steeg de omzet met 17 procent naar 17,8 miljard pond. De operationele winst liep met 57 procent op naar 2,5 miljard pond. De winstmarge steeg van 10,3 naar 13,8 procent. Hoe goed het inmiddels met het bedrijf gaat blijkt uit het realiseren van de financiële doelstellingen. Rolls-Royce heeft deze twee jaar eerder dan gepland bereikt. De outlook voor de operationele winst voor het komende jaar werd naar boven bijgesteld naar 3,6-3,9 miljard pond. Daarnaast werd een inkoopprogramma ter grootte van 1 miljard pond gestart. Het aandeel heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De koers-winstverhouding bedraagt 25 en het dividendrendement 0,89 procent.

De divisie burgerluchtvaart is opnieuw winstgevend, geholpen door een sterke vraag naar langeafstandsvluchten. Het orderboek voor grote vliegtuigmotoren steeg met 13 procent in 2024. Het aantal vlieguren van grote motoren, de belangrijkste prestatie-indicator van het bedrijf, nam toe met 17 procent. Rolls-Royce wordt weer volledig betaald voor het gebruik van zijn motoren na jaren van onderbenutting.

Defensie maakt 25 procent uit van de omzet. De defensie-orderportefeuille bedraagt inmiddels 17,4 miljard pond, bijna vier keer de jaarlijkse omzet van de defensie-afdeling. De grootste contracten liggen in de nucleaire defensie-industrie. Rolls-Royce is een exclusieve leverancier van kernreactoren voor de Britse onderzeeërs. Daarnaast is het een sleutelleverancier in Aukus, het  pact tussen Australië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, waar het kernreactoren levert voor de nieuwe Australische onderzeeërs. In de militaire luchtvaart levert Rolls-Royce motoren voor de Eurofighter Typhoon die door verschillende landen wordt gebruikt als alternatief voor de F-35.

De afdeling Power Systems wordt voornamelijk gedreven door overheidsinstanties maar ook datacenters. Deze vereisen vaak on-site-back-upgeneratoren. Vandaar ook de ontwikkeling van SMR’s.

Rolls-Royce is tegenwoordig een van ’s werelds toonaangevende producenten van vliegtuigmotoren. Daarnaast startte Rolls-Royce enkele jaren geleden met de ontwikkeling van technologie voor kleine modulaire reactoren waarmee het mogelijk is om op kleine schaal kernenergie te produceren. Rolls-Royce heeft een marktkapitalisatie van 51 miljard pond en ruim 41.000 werknemers. Het aandeel staat genoteerd aan de beurs van Londen.

Rolls-Royce was jarenlang een kopzorg voor beleggers, maar onder de nieuwe CEO Tufan Erginbilgiç is het uitgegroeid tot een van de meest indrukwekkende comebackverhalen in de Europese industrie. Toen de Brits-Turkse topman twee jaar geleden bij Rolls-Royce begon noemde hij het bedrijf een brandend platform. Een bedrijf in crisis dat drastisch en fundamenteel hervormd diende te worden. In oktober 2020 stond de koers van het aandeel op het laagste punt in 17 jaar. Door de pandemie stagneerde de verkoop van vliegtuigmotoren en verdiende men nauwelijks meer aan onderhoudscontracten. 5 miljard euro aan nieuw kapitaal en een massale ontslagronde waren nodig om Rolls-Royce van de ondergang te redden.

Rolls-Royce werd in 1904 opgericht en groeide uit tot een van de bekendste namen in de luchtvaart- en motorenindustrie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde het bedrijf een cruciale rol met motoren voor de Spitfire en de Mustang. In de jaren ’70 ging Rolls-Royce failliet, waarna de Britse overheid het bedrijf nationaliseerde. Later werd Rolls-Royce opgesplitst: Rolls-Royce bleef actief in de luchtvaart, terwijl Rolls-Royce Motor Cars in 1998 werd overgenomen door BMW. De vliegtuigtak werd al in 1987 geprivatiseerd.

Indrukwekkende comeback

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Rolls-Royce in portefeuille.

De grootste contracten liggen in de nucleaire defensie-industrie

COLUMN

Massaal ontslag

Men onderhandelde opnieuw over alle contracten met Airbus en Boeing, dumpte de duurzaamheidsplannen en zette nog eens 2500 medewerkers op straat. De winstmarges en de beurskoers schoten omhoog. Sinds het aantreden van Erginbilgiç is de koers van het aandeel met meer dan 700 procent gestegen. Rolls-Royce heeft sindsdien dan ook de wind in de rug. De pandemie is voorbij, er wordt weer volop gevlogen en er moet nog een flinke achterstand worden weggewerkt.

Daarnaast profiteert Rolls-Royce van de grotere defensiebudgetten van overheden. Vorige maand sloot het zijn grootste deal ooit met het Britse ministerie van Defensie. Voor bijna 11 miljard euro gaan ze kernreactoren voor onderzeeërs bouwen. Naast de bovengenoemde onderzeeërs produceert het ook motoren voor gevechtsvliegtuigen. Tegelijkertijd positioneert het bedrijf zich als een pionier in kleine modulaire kernreactoren (SMR’s).

Over 2024 steeg de omzet met 17 procent naar 17,8 miljard pond. De operationele winst liep met 57 procent op naar 2,5 miljard pond. De winstmarge steeg van 10,3 naar 13,8 procent. Hoe goed het inmiddels met het bedrijf gaat blijkt uit het realiseren van de financiële doelstellingen. Rolls-Royce heeft deze twee jaar eerder dan gepland bereikt. De outlook voor de operationele winst voor het komende jaar werd naar boven bijgesteld naar 3,6-3,9 miljard pond. Daarnaast werd een inkoopprogramma ter grootte van 1 miljard pond gestart. Het aandeel heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De koers-winstverhouding bedraagt 25 en het dividendrendement 0,89 procent.

De divisie burgerluchtvaart is opnieuw winstgevend, geholpen door een sterke vraag naar langeafstandsvluchten. Het orderboek voor grote vliegtuigmotoren steeg met 13 procent in 2024. Het aantal vlieguren van grote motoren, de belangrijkste prestatie-indicator van het bedrijf, nam toe met 17 procent. Rolls-Royce wordt weer volledig betaald voor het gebruik van zijn motoren na jaren van onderbenutting.

Defensie maakt 25 procent uit van de omzet. De defensie-orderportefeuille bedraagt inmiddels 17,4 miljard pond, bijna vier keer de jaarlijkse omzet van de defensie-afdeling. De grootste contracten liggen in de nucleaire defensie-industrie. Rolls-Royce is een exclusieve leverancier van kernreactoren voor de Britse onderzeeërs. Daarnaast is het een sleutelleverancier in Aukus, het  pact tussen Australië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, waar het kernreactoren levert voor de nieuwe Australische onderzeeërs. In de militaire luchtvaart levert Rolls-Royce motoren voor de Eurofighter Typhoon die door verschillende landen wordt gebruikt als alternatief voor de F-35.

De afdeling Power Systems wordt voornamelijk gedreven door overheidsinstanties maar ook datacenters. Deze vereisen vaak on-site-back-upgeneratoren. Vandaar ook de ontwikkeling van SMR’s.

5 miljard euro aan nieuw kapitaal en een massale ontslagronde waren nodig om Rolls-Royce van de ondergang te redden

Exposure civiele luchtvaart

Het voornaamste risico is de grote exposure naar de civiele luchtvaart. Hoewel het vliegen weer terug is op het niveau van vóór de pandemie zijn een nieuwe pandemie, issues met motoren of een recessie een bedreiging voor het aantal vlieguren van Rolls-Royce. Ook de defensie-uitgaven staan natuurlijk niet in steen gebeiteld. Daar kunnen geopolitieke veranderingen zo weer wijzingen in aanbrengen. Daarnaast heeft de onderneming moeite om marktaandeel terug te winnen in de markt voor lange-afstandsvliegtuigen, waar General Electric een dominante positie heeft.

Door de commerciële luchtvaart (Airbus en Boeing zijn beide klant), defensie en kernenergie heeft Rolls-Royce een gespreide inkomstenstroom en minder blootstelling aan economische schommelingen dan zijn concurrenten. De sterke bedrijfsresultaten en de potentiële doorbraak van kleine modulaire reactoren zorgen voor blijvende groeikansen.

Rolls-Royce is tegenwoordig een van ’s werelds toonaangevende producenten van vliegtuigmotoren. Daarnaast startte Rolls-Royce enkele jaren geleden met de ontwikkeling van technologie voor kleine modulaire reactoren waarmee het mogelijk is om op kleine schaal kernenergie te produceren. Rolls-Royce heeft een marktkapitalisatie van 51 miljard pond en ruim 41.000 werknemers. Het aandeel staat genoteerd aan de beurs van Londen.

Rolls-Royce was jarenlang een kopzorg voor beleggers, maar onder de nieuwe CEO Tufan Erginbilgiç is het uitgegroeid tot een van de meest indrukwekkende comebackverhalen in de Europese industrie. Toen de Brits-Turkse topman twee jaar geleden bij Rolls-Royce begon noemde hij het bedrijf een brandend platform. Een bedrijf in crisis dat drastisch en fundamenteel hervormd diende te worden. In oktober 2020 stond de koers van het aandeel op het laagste punt in 17 jaar. Door de pandemie stagneerde de verkoop van vliegtuigmotoren en verdiende men nauwelijks meer aan onderhoudscontracten. 5 miljard euro aan nieuw kapitaal en een massale ontslagronde waren nodig om Rolls-Royce van de ondergang te redden.

Rolls-Royce werd in 1904 opgericht en groeide uit tot een van de bekendste namen in de luchtvaart- en motorenindustrie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde het bedrijf een cruciale rol met motoren voor de Spitfire en de Mustang. In de jaren ’70 ging Rolls-Royce failliet, waarna de Britse overheid het bedrijf nationaliseerde. Later werd Rolls-Royce opgesplitst: Rolls-Royce bleef actief in de luchtvaart, terwijl Rolls-Royce Motor Cars in 1998 werd overgenomen door BMW. De vliegtuigtak werd al in 1987 geprivatiseerd.

Indrukwekkende comeback