Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Waar het om gaat is dat techniek niet is weg te denken. Mijn vrouw maakte de marmeren vloer In de woonkamer altijd schoon met een bezem en een sopje. Geloof het of niet maar daar hebben we nu een soort van dweilende robot voor die geheel eigenzinnig ook de vloer van de slaapkamer tegelijkertijd schoonveegt. Het apparaat kosten rond de 350 euro. Nu is het een kwestie van via de app opdrachtgeven en de robot doet zijn werk. Ideaal.

Techniek gaat voor beleggers ook een steeds grotere rol spelen. De ontwikkeling van sommige websites als TradingView en Trading Economics zijn geweldig en bieden een hoeveelheid informatie die de zoekende belegger een beurskrach even doet vergeten. Het is wachten tot de echte robot beleggingsportefeuilles gaat samenstellen op basis van voorkeuren van de belegger. Die zijn straks niet langer geïnteresseerd in de namen van bedrijven maar vullen het model in wat zij een acceptabele range vinden voor een koers-winstverhouding een dividendrendement en vele andere ratio's. Willen ze geen valutarisico lopen dan zou dat kunnen worden afgedekt of zo ertoe kunnen worden beslist om alleen maar Europese aandelen te kopen. Waarom niet? De techniek rammelt aan de deuren van Euronext. Ik geloof er wel in.

Het is wachten tot de echte robot beleggingsportefeuilles gaat samenstellen op basis van voorkeuren van de belegger

By the way om de ouderdom van bestelwagens te achterhalen had ik niets aan Google en Bing. Daarop stonden alleen maar verwijzingen naar commerciële teksten. ChatGPT bood echter uitkomst:

“De ontwikkeling van bestelwagens begon in de jaren 1900, toen de auto-industrie zich begon te ontwikkelen en fabrikanten zoals Ford en Chevrolet voertuigen begonnen te produceren die ontworpen waren voor commercieel gebruik. De eerste bestelwagens waren vaak verbouwde personenauto's met extra laadruimte, maar naarmate de vraag naar efficiënter vervoer van goederen toenam, werden er speciaal ontworpen modellen ontwikkeld. In de jaren '20 en '30 verschenen de eerste echte bestelwagens op de markt, met meer geavanceerde ontwerpen, grotere laadcapaciteiten en betere prestaties. In de daaropvolgende decennia zijn bestelwagens blijven evolueren, met verbeterde technologie, brandstofefficiëntie en comfort, waardoor ze een essentieel onderdeel zijn geworden van logistiek en goederenvervoer in veel sectoren.”

Kort en goed. Ik ben dus om om ChatGPT te gebruiken voor mijn werk en andere bezigheden. Ik betaal daar ook nog voor. Een half jaar geleden had ik dat nooit van mezelf verwacht. Maar het levert zoveel efficiëntie op dat ik dom zou zijn om die intelligente tool niet te gebruiken. Zo is Heineken ook niet dom geweest om van paard en wagen over te stappen op bestel- en vrachtwagens. Techniek wint het dus. Dat zien we op alle mogelijke terreinen. Het neemt zelfs al een leeuwendeel voor zijn rekening van de samenstelling van índices. Zo bestaat de S&P voor 40% al uit techbedrijven, wat aanzienlijk hoger zou uitpakken als andere toonaangevende bedrijven als Amazon worden meegenomen.

Het is 15 februari 1914. Heineken bestaat dan 50 jaar nadat de 22-jarige Gerard Adriaan Heineken de brouwerij De hooiberg in Amsterdam kocht. Kunt u zich voorstellen dat de fusten bier 110 jaar geleden enkel met paard en wagen werden rondgebracht en bezorgd elders in Nederland. Nee toch! Daar gebruikte je de bestelwagens voor.

eddytorial

Auteur Eddy Schekman,
Cash Platform
Mijn eerste robot

By the way om de ouderdom van bestelwagens te achterhalen had ik niets aan Google en Bing. Daarop stonden alleen maar verwijzingen naar commerciële teksten. ChatGPT bood echter uitkomst:

“De ontwikkeling van bestelwagens begon in de jaren 1900, toen de auto-industrie zich begon te ontwikkelen en fabrikanten zoals Ford en Chevrolet voertuigen begonnen te produceren die ontworpen waren voor commercieel gebruik. De eerste bestelwagens waren vaak verbouwde personenauto's met extra laadruimte, maar naarmate de vraag naar efficiënter vervoer van goederen toenam, werden er speciaal ontworpen modellen ontwikkeld. In de jaren '20 en '30 verschenen de eerste echte bestelwagens op de markt, met meer geavanceerde ontwerpen, grotere laadcapaciteiten en betere prestaties. In de daaropvolgende decennia zijn bestelwagens blijven evolueren, met verbeterde technologie, brandstofefficiëntie en comfort, waardoor ze een essentieel onderdeel zijn geworden van logistiek en goederenvervoer in veel sectoren.”

Kort en goed. Ik ben dus om om ChatGPT te gebruiken voor mijn werk en andere bezigheden. Ik betaal daar ook nog voor. Een half jaar geleden had ik dat nooit van mezelf verwacht. Maar het levert zoveel efficiëntie op dat ik dom zou zijn om die intelligente tool niet te gebruiken. Zo is Heineken ook niet dom geweest om van paard en wagen over te stappen op bestel- en vrachtwagens. Techniek wint het dus. Dat zien we op alle mogelijke terreinen. Het neemt zelfs al een leeuwendeel voor zijn rekening van de samenstelling van índices. Zo bestaat de S&P voor 40% al uit techbedrijven, wat aanzienlijk hoger zou uitpakken als andere toonaangevende bedrijven als Amazon worden meegenomen.

Auteur Eddy Schekman,
Cash Platform

Het is 15 februari 1914. Heineken bestaat dan 50 jaar nadat de 22-jarige Gerard Adriaan Heineken de brouwerij De hooiberg in Amsterdam kocht. Kunt u zich voorstellen dat de fusten bier 110 jaar geleden enkel met paard en wagen werden rondgebracht en bezorgd elders in Nederland. Nee toch! Daar gebruikte je de bestelwagens voor.

Mijn eerste robot

Waar het om gaat is dat techniek niet is weg te denken. Mijn vrouw maakte de marmeren vloer In de woonkamer altijd schoon met een bezem en een sopje. Geloof het of niet maar daar hebben we nu een soort van dweilende robot voor die geheel eigenzinnig ook de vloer van de slaapkamer tegelijkertijd schoonveegt. Het apparaat kosten rond de 350 euro. Nu is het een kwestie van via de app opdrachtgeven en de robot doet zijn werk. Ideaal.

Techniek gaat voor beleggers ook een steeds grotere rol spelen. De ontwikkeling van sommige websites als TradingView en Trading Economics zijn geweldig en bieden een hoeveelheid informatie die de zoekende belegger een beurskrach even doet vergeten. Het is wachten tot de echte robot beleggingsportefeuilles gaat samenstellen op basis van voorkeuren van de belegger. Die zijn straks niet langer geïnteresseerd in de namen van bedrijven maar vullen het model in wat zij een acceptabele range vinden voor een koers-winstverhouding een dividendrendement en vele andere ratio's. Willen ze geen valutarisico lopen dan zou dat kunnen worden afgedekt of zo ertoe kunnen worden beslist om alleen maar Europese aandelen te kopen. Waarom niet? De techniek rammelt aan de deuren van Euronext. Ik geloof er wel in.

eddytorial

Het is wachten tot de echte robot beleggingsportefeuilles gaat samenstellen op basis van voorkeuren van de belegger