Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
COLUMN 

Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

Ongekende verhogingen

In reactie op de gestegen kosten heeft Amazon in de Verenigde Staten de prijzen van de Prime-abonnementen met ingang van maart jongstleden met 12% verhoogd. Per 15 september aanstaande worden de tarieven van de bezorg- en streamdiensten in Europa met maar liefst 43% omhoog gezet. Het betreft de eerste prijsverhoging in Europa sinds 2014. 

Voor het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet te realiseren van 125 tot 130 miljard dollar. Dit komt neer op een groei van 13 tot 17%. Hierbij wordt rekening gehouden met een kleine 4% aan nadelige wisselkoerseffecten. Amazon verwacht in het derde kwartaal weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. De winstprognose ligt tussen 0 tot 3,5 miljard dollar. De sterker dan verwachte prestaties van Amazon over het afgelopen kwartaal onderschrijven de positieve mening die wij bij Fintessa nog steeds hebben over het bedrijf. 

Overcapaciteit personeel 

Bovendien heeft Amazon tijdens de pandemie enorm geïnvesteerd in opslagcapaciteit en het werven van arbeidskrachten om zo aan de exponentieel gestegen vraag te kunnen voldoen. Tijdens de pandemie is het personeelsbestand verdubbeld. Nu het een jaar later min of meer terug naar normaal is, heeft Amazon te maken met overcapaciteit. Het afgelopen kwartaal liep het personeelsbestand terug met 99.000 naar 1.520.000.

Web Services

De prestaties van Amazon Web Services blijven onverminderd sterk. De inkomsten uit de clouddienstverlening stegen boven verwachting met 33% op jaarbasis naar 19,74 miljard dollar. Van alle omzetcijfers kwam de grootste positieve verrassing uit de advertentie-inkomsten. In tegenstelling tot Facebook, dat voor het eerst in zijn bestaan een daling van de inkomsten uit advertenties moest melden, stegen de advertentie-inkomsten bij Amazon met maar liefst 18%. 

De winstgevendheid van Amazon stond echter wel onder druk. Onder aan de streep kwam het verlies uit op 2 miljard dollar. Dat wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat Amazon een afschrijving van 3,9 miljard dollar heeft gedaan op het belang in de elektrische voertuigmaker Rivian. Het aandeel Rivian is in het tweede kwartaal met 49% in koers gedaald. De totale afschrijving die Amazon dit jaar al gedaan heeft, bedraagt inmiddels 11,5 miljard dollar.

Tijdens de pandemie is het personeelsbestand verdubbeld

Het was een voorbode van tegenvallende resultaten bij een aantal andere socialmediabedrijven die met hun verdienmodel ook hoofdzakelijk afhankelijk zijn van adverteerders. De inkomsten van Meta, moederbedrijf van Facebook, en het digitale prikbord Pinterest bleken eveneens sterk onder druk te hebben gestaan. Omdat beleggers de bui al dachten te zien hangen, daalden in reactie op die tegenvallers en vooruitlopend op de publicatie van de eigen kwartaalcijfers ook de aandelen van Alphabet en Amazon respectievelijk 8 en 6,5% in waarde. 

Nadat er bij Alphabet geen vuiltje aan de lucht bleek, publiceerde vervolgens Amazon de resultaten over het tweede kwartaal. De omzet groeide in het afgelopen kwartaal met 7% naar 121,23 miljard dollar, terwijl er op 119,09 miljard dollar werd gerekend. Een jaar geleden profiteerde de e-commerce-tak van Amazon nog van de sterk gestegen online verkopen als gevolg van de coronamaatregelen. Die online verkopen bleven – zonder rekening te houden met valuta-effecten – het afgelopen kwartaal gelijk. In dollars gemeten was de omzet slechts met 4 gedaald. De omzet van de fysieke winkels liet daarentegen een stijging zien van 12 op jaarbasis. 

Van de onlineverkopen komt inmiddels 57% voor rekening van derde partijen. Dit is het hoogste percentage ooit. Derde partijen die gebruikmaken van de platforms van Amazon betalen hiervoor een fee. De opbrengsten daarvan liggen met 3,3 miljard dollar aan de bovenkant van de verwachtingen. 

Adverteerders blijven


 Amazon trouw

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

Ongekende verhogingen

In reactie op de gestegen kosten heeft Amazon in de Verenigde Staten de prijzen van de Prime-abonnementen met ingang van maart jongstleden met 12% verhoogd. Per 15 september aanstaande worden de tarieven van de bezorg- en streamdiensten in Europa met maar liefst 43% omhoog gezet. Het betreft de eerste prijsverhoging in Europa sinds 2014. 

Voor het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet te realiseren van 125 tot 130 miljard dollar. Dit komt neer op een groei van 13 tot 17%. Hierbij wordt rekening gehouden met een kleine 4% aan nadelige wisselkoerseffecten. Amazon verwacht in het derde kwartaal weer zwarte cijfers te kunnen schrijven. De winstprognose ligt tussen 0 tot 3,5 miljard dollar. De sterker dan verwachte prestaties van Amazon over het afgelopen kwartaal onderschrijven de positieve mening die wij bij Fintessa nog steeds hebben over het bedrijf. 

Overcapaciteit personeel 

Bovendien heeft Amazon tijdens de pandemie enorm geïnvesteerd in opslagcapaciteit en het werven van arbeidskrachten om zo aan de exponentieel gestegen vraag te kunnen voldoen. Tijdens de pandemie is het personeelsbestand verdubbeld. Nu het een jaar later min of meer terug naar normaal is, heeft Amazon te maken met overcapaciteit. Het afgelopen kwartaal liep het personeelsbestand terug met 99.000 naar 1.520.000.

Web Services

De prestaties van Amazon Web Services blijven onverminderd sterk. De inkomsten uit de clouddienstverlening stegen boven verwachting met 33% op jaarbasis naar 19,74 miljard dollar. Van alle omzetcijfers kwam de grootste positieve verrassing uit de advertentie-inkomsten. In tegenstelling tot Facebook, dat voor het eerst in zijn bestaan een daling van de inkomsten uit advertenties moest melden, stegen de advertentie-inkomsten bij Amazon met maar liefst 18%. 

De winstgevendheid van Amazon stond echter wel onder druk. Onder aan de streep kwam het verlies uit op 2 miljard dollar. Dat wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat Amazon een afschrijving van 3,9 miljard dollar heeft gedaan op het belang in de elektrische voertuigmaker Rivian. Het aandeel Rivian is in het tweede kwartaal met 49% in koers gedaald. De totale afschrijving die Amazon dit jaar al gedaan heeft, bedraagt inmiddels 11,5 miljard dollar.

Tijdens de pandemie is het personeelsbestand verdubbeld

Het was een voorbode van tegenvallende resultaten bij een aantal andere socialmediabedrijven die met hun verdienmodel ook hoofdzakelijk afhankelijk zijn van adverteerders. De inkomsten van Meta, moederbedrijf van Facebook, en het digitale prikbord Pinterest bleken eveneens sterk onder druk te hebben gestaan. Omdat beleggers de bui al dachten te zien hangen, daalden in reactie op die tegenvallers en vooruitlopend op de publicatie van de eigen kwartaalcijfers ook de aandelen van Alphabet en Amazon respectievelijk 8 en 6,5% in waarde. 

Nadat er bij Alphabet geen vuiltje aan de lucht bleek, publiceerde vervolgens Amazon de resultaten over het tweede kwartaal. De omzet groeide in het afgelopen kwartaal met 7% naar 121,23 miljard dollar, terwijl er op 119,09 miljard dollar werd gerekend. Een jaar geleden profiteerde de e-commerce-tak van Amazon nog van de sterk gestegen online verkopen als gevolg van de coronamaatregelen. Die online verkopen bleven – zonder rekening te houden met valuta-effecten – het afgelopen kwartaal gelijk. In dollars gemeten was de omzet slechts met 4 gedaald. De omzet van de fysieke winkels liet daarentegen een stijging zien van 12 op jaarbasis. 

Van de onlineverkopen komt inmiddels 57% voor rekening van derde partijen. Dit is het hoogste percentage ooit. Derde partijen die gebruikmaken van de platforms van Amazon betalen hiervoor een fee. De opbrengsten daarvan liggen met 3,3 miljard dollar aan de bovenkant van de verwachtingen. 


 Amazon trouw

Adverteerders blijven

COLUMN